Własna grupa na Facebooku to trend, który widać już od kilku lat. Większość marek (osobistych i firmowych) w grupach na Facebooku zbiera swoją społeczność, dostarczając jej wyjątkowej wiedzy, doświadczeń, wartości.
To w stronę grup idzie komunikacja na Facebooku – przekonują eksperci. To prawda. Tę tendencję widać w algorytmie Facebooka, w komunikatach, które tworzą eksperci związani z brandem i narracji, za którą stoi sam Mark Zuckerberg. Ilość zmian, jaka zaszła w obrębie grup, to jednoznaczny dowód na to, że to właśnie w tę stronę idzie Facebookowy świat. To wreszcie i ten kierunek można uznać za dominujący, obserwując zachowania użytkowników tego popularnego medium. Ci chcą i coraz częściej komunikują się właśnie za pośrednictwem grup.
Co to jest grupa na Facebooku?
Grupa na Facebooku to przestrzeń założona przez jednego z użytkowników, do której mogą dołączać i inni. To, co istotne, to fakt, że grupa ma ściśle określony temat przewodni, wokół którego toczy się komunikacja. Wspólnota doświadczeń i poglądów, która jest fundamentem funkcjonowania grupy, pozwala budować duże, lojalne, zaangażowane, aktywne społeczności. Nic dziwnego, że same grupy stają się pożądanym narzędziem służącym do wsparcia komunikacji na fanpage’u oraz przy płatnych działaniach reklamowych.
Co daje utworzenie grupy na Facebooku?
Zdefiniowana grupa odbiorców, elitarne grono, prawdziwe zainteresowanie tematem, czyli zaangażowana, lojalna grupa odbiorców – to zaledwie część korzyści, jakie daje nam utworzenie grupy na Facebooku. O tym, ze Facebook faworyzuje grupy, mówi się dziś oficjalnie. Algorytm Facebooka został tak przygotowany, aby doceniać treści, które angażują. Reguła jest więc prosta – im więcej postów, które zachęcają użytkowników do dyskusji, reakcji, wyrażenia opinii, tym większe zasięgi organiczne.
Grupa na Facebooku – fenomen działania
Na czym polega fenomen grup na Facebooku? Na poczuciu przynależności. Wspólne doświadczenia, przeżycia, poglądy łączą i pozwalają na dość swobodną komunikację. Nie bez znaczenia jest także i fakt większego poczucia prywatności, które daje swoiste „zamknięcie” grupy. To, że ludzie mogą bez obaw i bez skrępowania porozmawiać na temat, który naprawdę ich interesuje, sprawia, że ich zaangażowanie jest naturalnie duże, a to wpływa na zasięgi.
Dlaczego warto założyć grupę na Facebooku?
1. Budowanie relacji z Twoimi odbiorcami
Grupa kojarzy nam się z bezpiecznym miejsce, w którym możemy znaleźć wsparcie w interesującym nas zakresie. A skoro tak jest, to jesteśmy bardziej otwarci i z chęcią wchodzimy w interakcje. To pozwala także Tobie budować relacje z odbiorcami.
2. Rozwój społeczności
Dzięki stworzeniu grupy możesz swoją społeczność zebrać w jednym miejscu. To jest ważne, bo ludzie lubią być wśród innych osób do nich podobnych. Gdy stworzą między sobą więzi, tym chętniej zaproszą innych. Twoja społeczność może rozwijać się wewnątrz.
3. Stanie się ekspertem
Niewątpliwie stając na czele grupy, stajesz się liderem. Jeśli w tej grupie wnosisz jeszcze wartość, to jesteś przez innych postrzegana jako ekspert.
4. Udostępnianie Twoich treści z innych miejsc i mediów
Grupa może również stać się dla Ciebie miejscem, w którym publikujesz swoje treści z innych miejsc. Możesz udostępniać materiały z bloga, edukacyjne filmy z YouTube. Ba! Możesz członków swojej społeczności zapraszam również na inne swoje profile.
5. Przyciąganie ruchu do Twojej witryny
Udostępniając treści z bloga, oznaczając produkty z Twojego sklepu, przyciągasz również ruch do Twojej strony internetowej. Dla mnie to jeden z ważniejszych celów, bowiem wówczas osoby nie są rozpraszane innymi komunikatami i ze spokojem mogę konsumować treści, które zamieszczam.
6. Rozwijanie swojej listy mailingowej
W jednej w grup na Facebooku w pytaniach wprowadzających mam prośbę o podanie adresu mailowego, jeśli osoby chciałyby dostawać aktualne wiadomości z mojej działalności. Ta jedna rzecz sprawiła, że do mojej bazy przybyło kilkaset adresów email (oczywiście z przestrzeganiem RODO). Poza tym w grupie możesz promować swoje lead magnety, które również powodują wzrost Twojej bazy mailinowej.
7. Tworzenie nowych programów/produktów
Kiedy nauczysz się słuchać swoich odbiorców, to w naturalny sposób będą powstawać Twoje nowe produkty. Ponadto Twoja obecna oferta może być rozwijana w związku z podpowiedziami, które słyszysz od swoich klientów.
8. Edukacja
Grupa daje Ci możliwość prowadzenia odbiorców w konkretnym kierunku. Możesz publikować treści edukacyjne, dzięki którym wiedza Twojej społeczności będzie wrastać. A wyedukowane osoby zazwyczaj chcą więcej, a tym więcej jest zakup Twoich produktów i usług.
9. Poszukiwanie partnerów
Grupa stanowi również świetne miejsce do poszukiwania partnerów. Ja wielokrotnie korzystałam z mądrość członków grupy i zapraszałam ich do współpracy. Dotyczyło to osób, które już mają swoje zasięgi, jak i Ty które mają wiedzę w konkretnym zakresie.
10. Sprzedaż produktów i usług
No i wreszcie dzięki skupieniu Twoich odbiorców masz szansę na sprzedaż. Co ważne: w grupie świetnie działa tak zwany społeczny dowód słuszności, bowiem Ci, którzy wcześniej skorzystali z Twoich usług i są zadowoleni, będą aktywnie (i pozytywnie) reagować na Twoje wpisy sprzedażowe.
_____________________
Grupy na Facebooku to ważny kierunek w rozwoju marki. Praca nad budowaniem społeczności w grupach powinna być osobnym punktem w strategii marki. Korzystanie z potencjału grupy na Facebooku zgodnie z przygotowanym planem to krok w dobrą stronę.
Jeśli chciałabyś nauczyć się tworzyć takie grupy, które będą przyciągać innych i dadzą Ci możliwość osiągać cele biznesowe, koniecznie zajrzyj do mojego kursu online, który stworzyłam w tym zakresie.