Jak wyceniać usługi online Justyna Kopeć blog artykuł

Jak wyceniać usługi online?

15 września 2020

Stworzenie produktu czy opracowanie usługi i dotarcie z nimi do klientów to nie koniec wyzwań, jakie stoją przed Tobą na początku prowadzenia działalności. Kolejny etap to wycena – często na starcie biznesu (czy nawet na późniejszym etapie, w czasie rozwoju firmy) nie wiesz, jaką cenę podać klientowi, żeby go nie stracić, a jednak zarobić na tym, co oferujesz.

Błędy popełniane w wycenie produktów i usług

Najczęściej blokuje Cię pewnie przekonanie, że jeśli ustalisz zbyt wysoką cenę, to nie będziesz miała klientów – nikt nie kupi Twojego produktu, klienci będą woleli skorzystać z usług konkurencji. Ten argument zbiję od razu – musisz zapamiętać, że na każdą cenę znajdzie się klient! Być może nie będzie to dokładnie ten odbiorca, którego sobie wymarzyłaś – ale w każdym progu cenowym znajdzie się ktoś, kto będzie gotowy zapłacić podaną przez Ciebie stawkę! Innymi słowy – sky is the limit, nie ma takiego progu cenowego, za którym nie będzie klientów.

STOP! Jeśli masz wyzwania z funkcjonowaniem w mediach społecznościowych, nie wiesz jak zwiększyć zasięgi, nie potrafisz stworzyć treści, które angażują odbiorców, skontaktuj się z nami!

Oferta SOCIAL MEDIA SUPPORT została przygotowana specjalnie dla Ciebie.

Drugi czynnik, który ogranicza Cię w procesie wyceny, to niskie poczucie własnej wartości. Rzadziej zdarza się, że nie masz przekonania do produktu, który oferujesz – w końcu pracowałaś nad nim długo i wytrwale – problemem jest to, że nie doceniasz siebie. Polecam Ci stworzenie mapy kompetencji, w której wyróżnisz cztery główne filary: wiedzę, umiejętności, doświadczenie i osobowość. Mapa pozwoli Ci przepracować Twoje mocne strony, uporządkować je i utrwalić. Dzięki temu będziesz mogła świadomie podnieść cenę swoich produktów – klient nie będzie podważał Twoich kompetencji, jeżeli będziesz przekonana do nich i do własnej wartości.

Często pojawiającą się tendencją w wycenie jest również zaniżanie ceny na początku działalności czy przy wprowadzaniu nowego produktu. To błąd! Musisz pamiętać o tym, że z górki jest zawsze łatwiej – z wyższej ceny zawsze możesz zejść, na przykład udzielić rabatu, zrobić promocję, zaoferować pakiet produktów w niższej cenie – klient ucieszy się, że oszczędza i pewnie chętniej skorzysta z oferty. Niskiej ceny początkowej nie podniesiesz jednak równie łatwo – będziesz musiała udowodnić, że w rzeczywistości wraz ze wzrostem ceny rośnie również jakość Twojego produktu czy zwiększa się zakres usługi.

 

Jak zatem wyceniać swoją działalność online?

Polecam, żebyś przy wycenie brała pod uwagę trzy aspekty:

• klienta

Zastanów się, kim jest Twój idealny klient? Czy wiesz, kto kupuje Twoje produkty i jak się z nim komunikujesz? Doprecyzowanie klienta idealnego dla Twojego biznesu wyznaczy Ci ramy, w obrębie których możesz poruszać się z ceną. Jeżeli celujesz w klienta o niezasobnym portfelu, to prawdopodobnie będziesz musiała sprzedawać taniej i w większej ilości, nawet hurtowej. Jeśli natomiast ukierunkujesz się na klienta biznesowego, bogatego, to możesz ustalić wyższą cenę, bo będziesz oferować produkt wysokiej jakości, unikatowy, ekskluzywny – a nie seryjny.

• rynek

Jeśli dopiero zaczynasz swoją działalność, to poświęć czas na zbadanie rynku i poznanie konkurencji. Nie musisz przyglądać się jej cały czas, ale research dotyczący cen będzie przydatny przy wycenie Twojego produktu. To, co oferujesz, prawdopodobnie już powstało – Twój produkt czy usługa będzie tylko (albo aż!) interpretacją, więc warto zorientować się, jak podobną ofertę wyceniają inni. Ustal też, w której grupie przedsiębiorców chcesz się znajdować – tanich, średnich czy drogich; wybór będzie wpływał na to, jak będziesz pracować. Jeżeli zdecydujesz się na umieszczenie firmy w grupie taniej, to pewnie będziesz pracować więcej, żeby się utrzymać, podczas gdy wybierając grupę drogą być może będziesz musiała obronić swój produkt i pozycję na rynku.

• siebie

Ustalając cenę produktu czy usługi nie zapominaj o sobie i swoich kosztach. Nie chodzi tylko o stałe koszty utrzymania firmy, ale również o koszty promocji, reklamy, utrzymania siebie i rodziny, koszty wypoczynku czy edukacji. Nie zapominaj, że firma nie działa w próżni i jest ściśle powiązana z Tobą!

 

____________________________________

Mam nadzieję, że mój przepis na wycenianie działań – który sprawdza się nie tylko online, ale i offline – przyda Ci się przy ustalaniu cen Twoich produktów i usług. Jeżeli chcesz dowiedzieć się więcej o tym, jak określić swojego klienta idealnego, zajrzyj do mojego artykułu „1000 prawdziwych fanów – Twoja droga do sukcesu”.

Jeżeli ten artykuł był dla Ciebie wartościowy, a może masz inną perspektywę dotyczącą wyceny usług online, zostaw swoją opinię w komentarzu. Zainspirujmy się nawzajem.

5 5 votes
Ocena artykułu

O Autorce

Justyna Kopeć

Justyna Kopeć

Strateżka marki osobistej

Towarzyszę liderkom w rozwoju marki osobistej i biznesu online. Jestem PR-owcem oraz specjalistką marketingu online. Prowadzę szkolenia, z których dotychczas skorzystało ponad 7000 osób.

Jako przedsiębiorczyni jestem właścicielką agencji marketingowej Blue Brand. Należę do Polskiego Stowarzyszenia Public Relations oraz Polish Business Club.

Jestem autorką i współautorką 10 książek, z których ostatnia to “Marka osobista i biznes online (nie tylko dla przedsiębiorczych kobiet)”.

Jeśli chciałabyś, abym pomogła Tobie przejść drogę tworzenia własnej marki osobistej i biznesu online – zachęcam do kontaktu. Prowadzę zarówno audyty dotychczasowych Twoich działań offline i online, jak również opracowuję strategie i je wdrażam.

Przejdź na stronę KONSULTACJE i zapisz się na niezobowiązujące 20-minutowe bezpłatne konsultacje ze mną.

jak założyć swój sklep online

Przeczytaj także

Transformacja marki: Jak zmienić swój archetyp marki?

Marka osobista, podobnie jak każda marka, może ewoluować i zmieniać się z biegiem czasu. Czasami zmiana jest konieczna, aby lepiej odzwierciedlić nowe wartości, misje lub zmiany w otoczeniu rynkowym. Jednym ze skutecznych sposobów na przeprowadzenie transformacji...

Zrozumienie 12 archetypów marki: Kompletny przewodnik

Budowanie marki osobistej to coś więcej niż tylko logo i kolorystyka. To także sposób, w jaki komunikujesz swoje wartości i osobowość. Jednym z najskuteczniejszych narzędzi w budowaniu marki jest zrozumienie archetypów marki. Archetypy pomagają stworzyć głębokie,...

Subskrybuj
Powiadom o

2 komentarzy
Najstarszy
Najnowszy Najczęściej głosowano
Informacje zwrotne w treści
Wyświetl wszystkie komentarze

ja jeszcze nie mam swoich produktow, dzięki zatem za ten artykuł, bo jak będe przygotowywać ofertę, to już wiem na co zwrocic uwage

[…] chcesz dowiedzieć się, jak wyceniać swoje produkty i usługi online, zajrzyj do mojego artykułu, natomiast jeżeli chcesz podzielić się innymi pomysłami na uwiarygodnienie swojego biznesu […]

[instagram-feed]