Nie istniejemy na samotnej wyspie ani my, ani nasi odbiorcy. Budując swoją markę osobistą ważne jest, abyś miała świadomość tego, jakie marki już są obecne na rynku, na który chcesz wejść lub już działasz. Czy chcemy, czy nie, nasi odbiorcy będą nas z nimi porównywać. Twoją odpowiedzialnością jest zatem zrobić analizę konkurencji.
Kiedy powinnaś zrobić analizę konkurencji?
Analizę rynkowych rywali dobrze jest zrobić przed startem działalności, a następnie na bieżąco ją aktualizować.
Dobrze byłoby, gdybyś przed rozpoczęciem swojej działalności, wówczas, kiedy dopiero przygotowujesz strategię, zrobiła rozeznanie w swojej branży. Obecnie trudno jest stworzyć coś całkowicie nowego, zatem na pewno znajdziesz marki, które już funkcjonują w Twojej niszy. Taki wstępny research pozwoli Ci inaczej spojrzeć na Twoje działania, uniknąć błędów, a być może i stworzyć lepszą ofertę.
Analiza wykonywana systematycznie podczas prowadzenia działalności pozwala zaś sprawdzić, jak rozwijają się Twoi konkurenci i jak rozwijasz się Ty. Dzięki temu możesz również zobaczyć trendy rynkowe i odpowiednio szybko na nie reagować.
Jakie są źródła robienia analizy konkurencji?
Informacje o swoich rynkowych konkurentach możesz pozyskać w różny sposób. Dobrym źródłem mogą być materiały zastane (wszystko to, co możemy znaleźć w sieci, np. opublikowane raporty, zestawienia, artykuły), jak również dane wynikające z obserwacji (obserwowanie kampanii reklamowych, komunikacji w social media, analiza strony internetowej). Informacje o konkurencji możesz czerpać z Internetu, prasy, radia, telewizji, dostępnych raportów, konferencji branżowych, wywiad środowiskowy, a nawet oferty konkurenta.
Zapewne najprościej będzie Ci wykonać analizę na podstawie obserwacji. Ja czasami też staram się skorzystać z tajemniczego klienta. Pozwala mi to prześledzić procesy obsługi klienta, które ma moja konkurencja i dzięki temu sprawdzić co działa świetnie, a co może być wyzwaniem dla klientów.
Co powinna zawierać analiza konkurencji?
Dobra analiza konkurencji zawiera te dane, które są istotne dla Twojego biznesu. Nie musisz analizować drobiazgowo Twoich rynkowych rywali. Powinnaś skupić się na przydatnych informacjach. Poniżej wymieniam elementy, które zazwyczaj ja analizuję:
Nazwa analizowanej marki
Oferta
Ceny
Grupa docelowa
Wyróżniki marki
Identyfikacja wizualna
Kluczowe komunikaty
Wykorzystywane kanały i narzędzia komunikacji:
- Social media
- Content marketing
- Własna strona www
- Reklama
- Eventy
- inne
Zawartość w poszczególnych kanałach
Częstotliwość komunikacji
Odbiór komunikacji, jej efekty
Wyniki wyszukiwarki po wpisaniu nazwy marki
Powyższe elementy potraktuj jako moją podpowiedź, a nie ostateczny katalog. Wybierz te, które dadzą optymalne spojrzenie na Twoją markę. Możesz również dodać inne, których ja nie uwzględniłam. Ważne jest, abyś wszystko zapisywała, bo wówczas będzie Ci łatwiej zrobić analizę, porównać różne marki i znaleźć elementy, które pozwolą Ci się wyróżnić na rynku.
Przegląd konkurencji powinien być Twoim nawykiem, gdyż dzięki temu będziesz mogła szybko zareagować na zmiany. Da Ci niesamowitą wiedzą i przewagę. Jednocześnie uczulam Cię na to, abyś nie kopiowała działań konkurencji. Wnioski z przeglądu konkurencji mogą wpływać na Twoją ofertę, ale tylko, abyś podniosła jakość świadczonych usług i mogła zastosować je dla odróżnienia na rynku.
Jeśli mimo wszystkich moich wskazówek, nadal nie wiesz, jak zabrać się do zrobienia analizy konkurencji, odezwij się do mnie. Pomogę Ci ją wykonać. Research konkurencji robimy również podczas mojego strategicznego programu Metamorfoza Marki. Zapisy otwieram tylko 3 razy w roku i możesz do niego dołączyć dopiero po rozmowie rekrutacyjnej.