Jakie są archetypy Polaków [wyniki testu]

15 czerwca 2021

Czy jako Polacy jesteśmy osobami, które lubią pouczać innych, uwodzić, czy też tworzyć dla nich nowe światy? Jakie są zatem archetypy Polaków? Na to pytanie postaram się odpowiedzieć na podstawie wyników testu „Jakim archetypem marki jesteś”, który można rozwiązać na mojej stronie internetowej. TUTAJ możesz sprawdzić, jaki wynik wyjdzie Tobie.

 

Co to jest archetyp marki?

Twórcą teorii archetypów jest Carl Gustav Jung, szwajcarski psychiatra. Zauważył on, że w kulturze istnieją wzorce uniwersalne dla całego świata. Są one z nami od najwcześniejszych lat, powtarzane z pokolenia na pokolenie. Wywodzą się z mitów, legend i bajek. Wzorce te mają określone, typowe dla siebie cechy, np. archetyp matki przynosi skojarzenia, że jest to osoba kochająca, bezinteresowna, oddana, skłonna do poświęceń.

Archetypy marki wprowadziły do świata marketingu Margaret Mark i Carol S. Pearson. Autorki zauważyły, że archetypy są świetnym narzędziem do budowania silnej marki. W swojej publikacji „Extraordinary Brands Through the Power of Archetypes” wyróżniły 12 archetypów, które podzieliły według dwóch osi: stabilizacja – ryzyko, niezależność – przynależność. Grafika poniżej przedstawia archetypy, których używamy w marketingu:

Co nam daje określenie archetypu marki?

Autorki publikacji „Extraordinary Brands Through the Power of Archetypes” ustaliły, że marki o „ściśle określonych” archetypach zyskały na wartości o 97% więcej w ciągu sześciu lat niż „zdezorientowane, niespójne marki” lub marki o cechach pochodzących z wielu różnych archetypów.

Jeśli nie chcesz być kolejną marką na rynku, konkurującą ceną, korzyściami i funkcjami, musisz połączyć się ze swoimi odbiorcami na głębszym poziomie. Według profesora Harvardu Geralda Zaltmana, aż 95% naszych decyzji zakupowych jest podejmowanych w podświadomości. Oznacza to, że marki o silnej archetypowej osobowości, która na poziomie emocjonalnym łączy się z odbiorcami, mają ogromną przewagę nad konkurencją.

Jaką wiedzę mamy po wynikach z 3177 rozwiązanych testów określających archetyp marki?

Przygotowany przeze mnie test określający archetyp marki składa się z 12 pytań, które pozwalają wstępnie określić archetyp, jakim możemy się posługiwać budując i komunikując swoją markę osobistą. Na dzień 15 czerwca 2021 roku test ten rozwiązało 3177. To jest już źródło, dzięki któremu możemy wysnuć pewne wnioski.

Jak zatem wygląda rozkład poszczególnych archetypów:

1. Mędrzec – 633 osoby, 20%
2. Odkrywca – 353 osoby, 11,1%
3. Towarzysz – 340 osób, 10,7%
4. Niewinna – 340 osób, 10,7%
5. Władca – 320 osób, 10%
6. Czarodziej – 207 osób, 6,5%
7. Twórca – 198 osób, 6,2%
8. Bohater – 184 osoby, 5,8%
9. Opiekun – 179 osób, 5,6%
10. Kochanek – 167 osób, 5,3%
11. Buntownik – 163 osób, 5,1%
12. Błazen – 52 osoby, 1,6%

 

Czy te wyniki mnie zaskoczyły?

Po części tak. Przede wszystkim mam wrażenie, że jesteśmy dosyć poważnym i dążącym do perfekcji narodem, nieskorym do tego, aby podważać status quo, buntować się, czy mieć do siebie (i innych) dystans.

Lider jest wyraźny. Patrząc na to, co się dzieje w naszej polityce, lub po przegranym meczu Polska – Słowacja na Mistrzostwach Europy, to trudno się dziwić, że pojawia się mnóstwo pouczających komentarzy: my wiemy lepiej. Mędrzec faktycznie wie lepiej i… się nie myli, bo w końcu jego pragnieniem jest odkrycie prawdy, a celem podzielenie się wiedzą z innymi.

Zastanawiam się również nad tym, jaki wpływ na notowane niskie zaufanie społeczne (według CBOS aż 76% Polaków nie ufa innym ludziom) ma fakt, że dwie na 10 osób mają archetyp mędrca. Otóż, mędrzec na pewno podważa to, co słyszy, widzi i czyta, bo chce dotrzeć do prawdy. Obiektywnej prawdy. Zatem jego zaufanie bywa na niskim poziomie.

Na przeciwnym brzegu znajduje się archetyp błazna… Czyżbyśmy bali się śmieszności, ośmieszenia? Być może po prostu brakuje nam dystansu do siebie. A szkoda, bo według badań naukowców Uniwersytetu w Granadzie, osoby, które mają dystans do siebie są szczęśliwsze, bardziej pewne siebie i mają ogólnie lepsze samopoczucie. Autoironia pomaga nam także w sytuacjach trudnych.

Nie spodziewałam się bardzo wysokiego miejsca archetypu władcy. Biorąc pod uwagę, że towarzysz i niewinna wspólnie są na miejscu trzecim, to władca jest tuż poza podium. Jedna na dziesięć osób ma ten archetyp. Co ciekawe – moje doświadczenia z klientami pokazują, że niektóre osoby posiadające archetyp władcy, są bardzo zaskoczone takim wynikiem i często go podważają. Jednak… nie ma złych archetypów. Przy władcy jako odbiorcy również możemy mieć poczucie bezpieczeństwa i pewność, że będziemy wysłuchani. Wszak mądry władca ma swoich doradców.

Kilka zdań na zakończenie

Tak, jak napisałam powyżej, nie ma dobrych i złych archetypów. Co ważne, dla zmiękczenia przekazu archetypy można łączyć (maksymalnie 2-3). Ja sama posługuję się dwoma archetypami: towarzysza i czarodzieja. Jestem obok mojego klienta, pomagam mu osiągać sukces liczony najczęściej w wymiarze finansowym, a jednocześnie niekiedy klient ma poczucie, że nie wie jak to się zadziało. Teoretycznie zna składniki, ale ich połączenie jest dla niego zaskakujące (czarujące) i co istotne przynosi efekt, na jaki się umówiliśmy.

Jeśli chcesz dowiedzieć się więcej o archetypach marki – przeczytaj mój wcześniejszy artykuł na ten temat. Będziesz mieć w nim opis poszczególnych archetypów.

Będzie mi również miło, jeśli w komentarzu podzielisz się swoimi spostrzeżeniami wynikającymi z zaprezentowanych przeze mnie wyników testu. A może po prostu napisz, jaki archetyp Ciebie określa i jak go realizujesz w swojej komunikacji.

Sprawdź, jakim archetypem marki jesteś

Infografika blog Justyna Kopeć Jakie są archetypy Polaków
Archetypy marki buntownik

Archetyp buntownika to symbol wolności, niezależności i niezgody. Ten archetyp marki wykorzystuje wizualne symbole, takie jak grafiti, rebeliant lub kontrola, aby przekazać przesłanie wolności, niezależności i niezgody.

archetyp marki błazen

Archetyp błazna jest symbolem zabawy, humoru i radości życia. Ten archetyp marki wykorzystuje wizualne symbole, takie jak klaun lub zabawny zwierzak, aby przekazać przesłanie zabawy, humoru i radości życia.

Archetypy marki kochanek

Archetyp kochanka jest symbolem miłości, pasji i emocji. Ten archetyp marki wykorzystuje wizualne symbole, takie jak pocałunek lub kobieta z sercem, aby przekazać przesłanie miłości, wdzięku i emocji.

Archetypy marki Opiekun

Archetyp opiekuna to symbol troski, wsparcia i bezpieczeństwa. Ten archetyp marki wykorzystuje wizualne symbole, takie jak stróż lub strażnik, aby przekazać przesłanie troski, wsparcia i bezpieczeństwa.

archetyp marki towarzysz

Archetyp towarzysza odzwierciedla ludzkie potrzeby przyjaźni, wsparcia i bliskości. Ten archetyp marki skupia się na jednostkach, a nie na produktach lub usługach, i wykorzystuje wizualną symbolikę, taką jak ludzie trzymający się za ręce, aby przekazać przesłanie wsparcia i obecności.

Archetypy marki niewinna

Archetyp niewinnego jest symbolem młodości, czystości i bezgrzeszności. Ten archetyp marki wykorzystuje wizualne symbole, takie jak dziecko lub biały anioł, aby przekazać przesłanie czystości, niewinności i bezgrzeszności.

Archetypy marki władca

Archetyp władcy to symbol władzy, odpowiedzialności i dążenia do doskonałości. Ten archetyp marki wykorzystuje wizualne symbole władzy, takie jak korona, tron, aby przekazać przesłanie przywództwa, autorytetu i niezależności.

Archetypy marki mędrzec

Archetyp mędrca symbolizuje wiedzę, wgląd i duchowość. Ten archetyp marki używa wizualnych symboli, takich jak mędrzec lub sowa, aby przekazać przesłanie wiedzy, mądrości i duchowej wspólnoty.

Archetypy marki czarodziej

Archetyp czarodzieja to symbol mocy, magii i tajemniczości. Ten archetyp marki wykorzystuje wizualne symbole, takie jak różdżka, miotła lub kocioł, aby przekazać przesłanie magii, mocy i tajemniczości.

Archetypy marki bohater

Archetyp bohatera to symbol odwagi, siły i heroizmu. Ten archetyp marki wykorzystuje wizualne symbole, takie jak wojownik, mężny lub bohaterski człowiek, aby przekazać przesłanie odwagi, siły i heroizmu.

Archetypy marki twórca

Archetyp twórcy to symbol innowacji, kreatywności i twórczego myślenia. Ten archetyp marki wykorzystuje wizualne symbole, takie jak twórca lub lampa, aby przekazać przesłanie innowacji, kreatywności i twórczego myślenia.

Archetypy marki odkrywca

Archetyp odkrywcy to symbol odwagi, niezależności i poszukiwania. Ten archetyp marki wykorzystuje wizualne symbole, takie jak żeglarz lub badacz, aby przekazać przesłanie odwagi, niezależności i poszukiwania.

5 4 votes
Ocena artykułu

O Autorce

Justyna Kopeć

Justyna Kopeć

Strateżka marki osobistej

Towarzyszę liderkom w rozwoju marki osobistej i biznesu online. Jestem PR-owcem oraz specjalistką marketingu online. Prowadzę szkolenia, z których dotychczas skorzystało ponad 7000 osób.

Jako przedsiębiorczyni jestem właścicielką agencji marketingowej Blue Brand. Należę do Polskiego Stowarzyszenia Public Relations oraz Polish Business Club.

Jestem autorką i współautorką 10 książek, z których ostatnia to “Marka osobista i biznes online (nie tylko dla przedsiębiorczych kobiet)”.

Jeśli chciałabyś, abym pomogła Tobie przejść drogę tworzenia własnej marki osobistej i biznesu online – zachęcam do kontaktu. Prowadzę zarówno audyty dotychczasowych Twoich działań offline i online, jak również opracowuję strategie i je wdrażam.

Przejdź na stronę KONSULTACJE i zapisz się na niezobowiązujące 20-minutowe bezpłatne konsultacje ze mną.

jak założyć swój sklep online

Przeczytaj także

10 kroków do stworzenia lepszej strategii marketingowej

10 kroków do stworzenia lepszej strategii marketingowej

Stworzenie skutecznej strategii marketingowej to klucz do powodzenia w biznesie. Dzięki dobrej strategii zwiększysz zasięg swojej marki, przyciągniesz nowych klientów i zwiększysz swoje przychody. W tym artykule przedstawię 10 kroków, które pomogą Ci stworzyć lepszą...

Czy warto budować biznes na marce osobistej?

Z budowaniem marki osobistej wiąże się wiele korzyści, a gdy chodzi o prowadzenie biznesu, może to być klucz do sukcesu. Dzięki mojemu doświadczeniu jako doradczyni biznesowej, uważam, że budowanie silnej marki osobistej jest dobrym podejściem do poprawy wyników...

Jak nie przepalać budżetu reklamowego?

Coraz więcej przedsiębiorców zdaje sobie sprawę, że reklama to inwestycja zarówno czasowa, jak i finansowa. Skuteczne zarządzanie budżetem reklamowym to elementarne zadanie dla każdej firmy. Jak uniknąć zbędnego rozrzutu środków? Jak kontrolować wydatki i odmierzać...

Subskrybuj
Powiadom o

4 komentarzy
Najstarszy
Najnowszy Najczęściej głosowano
Informacje zwrotne w treści
Wyświetl wszystkie komentarze

Bardzo interesujące wnioski i obserwując polską rzeczywistość z łatwością można je dostrzec. Czujemy się mędrcami i boimy się, żebyśmy nigdy nie byli błaznami. 😉

nie spodziewalam sie takich wynikow, ja jestem buntownikiem i niewinna. Ciekawe jak to połączyć?