Twoja strategia w 5 krokach

15 lutego 2022

Od czego zacząć budowę strategii marketingowej swojej marki osobistej? Korzystając z mojego wieloletniego doświadczenia zawodowego, opracowałam instrukcję, jak w 5 krokach opracować skuteczną strategię marketingową. Jak się przygotować do budowy tejże strategii? Jakie pytania warto sobie wcześniej zadać i na nie odpowiedzieć? A zatem, jeśli dążysz do tego, aby stworzyć lub wzmocnić swoją markę osobistą, to przeczytaj koniecznie ten artykuł.

 

Zanim zaczniesz tworzyć strategię, odpowiedz sobie na pytania:

  • Co to jest marka osobista?
    W ujęciu potocznym marka osobista to, słowa, którymi określają Cię ludzie, gdy wyjdziesz z pokoju. W rzeczywistości to Twoje imię i nazwisko, a więc Ty sama. Co z tego wynika? Markę osobistą ma każda osoba, także Ty, nawet jeśli jeszcze nie zaczęłaś/zacząłeś jej świadomie tworzyć. Poza tym marka osobista nie powinna być tworzona jako sztuczna “nakładka” na osobę, ale maksymalnie z nią zsynchronizowana, uspójniona z jej osobowością. Dzięki temu można wykorzystać wszystkie walory, mocne strony danej osoby i poprzez nie zapraszać do działania.
    O marce osobistej można też powiedzieć, że to spełniona obietnica, projekt na całe życie, a zarazem odpowiedź na pytanie: Komu i w czym pomagasz? Zanim zaczniesz tworzyć strategię, zastanów się najpierw, czy wystarczy Ci siły i cierpliwości do długoletniej pracy nad wzmacnianiem marki? Co chcesz robić i do kogo skierujesz swoją ofertę?
  • Co to jest strategia?
    Jest to plan przeniesienia marki z punktu A do punktu B (lub z punktu A do punktu Z). Opracowanie tego planu polega w uproszczeniu na eliminacji pewnych dróg, które się nie sprawdzają w dążeniu do osiągnięcia wyznaczonego celu i na wyborze konkretnych dróg, które mogą okazać się sukcesem i umożliwić czy przyspieszyć osiągnięcie celu. Przy czym warto na poszczególnych etapach tych dróg zweryfikować, czy faktycznie nas one przybliżają do celu.
  • Dlaczego warto strategicznie budować markę osobistą?
    Tworzenie marki w sposób przemyślany i zgodny z ustalonym wcześniej planem, to oszczędność czasu i pieniędzy, to możliwość skupienia się na wyznaczonym celu. To też większa optymalizacja naszych działań, poprawa komunikacji z grupą docelową i zwiększenie rezultatów biznesowych. Poza tym budowa marki zgodnie z przyjętą strategią to działanie, to rozwój, a przez to wyprzedzanie biernych osób, w tym też konkurencji, bo jak powiedział Jim Rohn (cyt): Tych kilka osób, które działają, jest obiektem zazdrości tych wielu, którzy tylko się przyglądają.

Prześledźmy teraz krok po kroku proces budowania strategii marketingowej marki osobistej

1.   Bądź znana z jednej rzeczy

Zastanów się, z czego chcesz być znana? Ustal, w czym jesteś dobra. Jeśli stwierdzisz, że możesz robić kilka rzeczy, to przekaz będzie się rozmywał. Dlatego istotne jest, abyś wybrała największą swoją zaletę i najmocniejszą kompetencję.

Podjęcie decyzji ułatwią Ci odpowiedzi na pytania:

  • Kim jesteś?
  • Jakie są Twoje wartości, osobowość i archetypy?
  • Do kogo i w jaki sposób kierujesz swoje komunikaty?
  • Jaką wartość już dajesz?
  • Jaką masz ofertę?
  • Jak o Tobie myślą inni?
  • Jakimi zasobami dysponujesz?
  • Jak działa Twoja konkurencja?

Zbierz odpowiedzi na te pytania i stwórz na ich podstawie jasny, konkretny i spójny przekaz, określający Twoją markę osobistą i to, z czego masz być rozpoznawalna. Pamiętaj jednak, że nie musisz znać wszystkich odpowiedzi, by zacząć działać.

 

2.   Buduj swoją społeczność

Określ, do kogo będziesz kierować swój przekaz. To ważne, abyś mogła trafiać ze swoim przekazem do osób, którym jest on potrzebny, wręcz niezbędny do ich rozwoju czy do rozwiązania ich problemów. Jak stworzyć swoją społeczność? Zacznij od odpowiedzi na pytania:

  • Jaka jest Twoja grupa odbiorców?
  • Jaką wartość wniesiesz w ich życie?
  • Co im zaoferujesz?
  • Jaki lejek edukacyjny przygotujesz?

Pamiętaj, aby nie kierować swojego przekazu do wszystkich odbiorców, a jedynie do tych zainteresowanych jego treścią, Twoją ofertą. Takich grup odbiorców możesz mieć maksymalnie 3. Poza tym kieruj przekaz do osób, dla których jesteś wiarygodna. Na przykład, jeśli nie masz dzieci, to trudno będzie Ci przekonać rodziców, że znasz ich problemy rodzicielskie i masz na nie rozwiązanie.

Zastanów się, jakie wartości możesz przekazać swoim odbiorcom, aby spełnić ich potrzeby czy rozwiązać ich problemy. Jaki lejek edukacyjny przygotujesz, aby przekonać ich, że jesteś wiarygodna, że jesteś w czymś dobra i masz ciekawą ofertę?

Stwórz dla swojej społeczności miejsce, gdzie będzie czuła się dobrze i znajdzie osoby podobne pod względem zainteresowań i potrzeb. Takim miejscem może być grupa na Facebooku.

 

3.   Stwórz nowy produkt

Wymyśl i stwórz produkt, który zaspokoi potrzeby bądź rozwiąże problemy Twojej grupy docelowej. Niech to będzie produkt, którego nie znajdą u Twojej konkurencji. Tworzenie produktu zacznij od odpowiedzi na pytania:

  • Jakie potrzeby mają Twoi odbiorcy?
  • Co z Twojego zakresu kompetencji pomogłoby im w rozwoju?
  • Co już masz, a co potrzebujesz upgrade’ować?
  • Co robi Twoja konkurencja?
  • Jakie trendy obowiązują w Twojej branży?

Nie twórz produktu, który potrzebny jest Tobie, bo być może jedynym klientem byłabyś Ty sama. Pomyśl, co możesz zaoferować Twojej społeczności, aby spełnić jej potrzeby? A może masz dawny produkt, który możesz upgrade’ować (unowocześnić, ulepszyć), aby był nadal atrakcyjny dla Twojej grupy docelowej? Zaobserwuj, co oferuje Twoja konkurencja, ale nie powielaj ich produktów. Zainspiruj się tym, co oferują swoim odbiorcom. Ucz się na ich błędach.

Obserwuj trendy branżowe i marketingowe na rynku. Bądź na bieżąco i reaguj na to, co dzieje się w Twojej branży. Korzystaj z nowych narzędzi marketingowych.

Na podstawie zebranych informacji i swoich zasobów, stwórz produkt lub usługę dla Twojej społeczności. Jeśli zajmujesz się sprzedażą produktów czyichś (np. w marketingu sieciowym) to możesz dodatkowo zaoferować płatne konsultacje lub materiały edukacyjne. W ten sposób zwiększysz sprzedaż i urozmaicisz swoją ofertę.

 

4.   Jedno nowe działanie

W 2022 roku wprowadź do swojej strategii jedno nowe działanie. Wykorzystaj do tego swoje nowe kompetencje, umiejętności albo fakt, że zyskałaś więcej czasu na to działanie, a wcześniej tego czasu Ci brakowało. Możesz na przykład zacząć prowadzić podcasty albo zacząć działać na innych niż dotąd kanałach w social mediach.

Jeśli nie wiesz, jakie działania podjąć, to odpowiedz sobie na pytania:

  • Jakie obecnie działania prowadzisz?
  • W których mediach społecznościowych masz swój profil i jesteś aktywna?
  • Co możesz zoptymalizować, poprawić?
  • Czy Twoja społeczność proponowała Ci jakąś zmianę w komunikacji?

Zastanów się nie tylko, gdzie masz profile w social mediach, ale też, czy prowadzisz je aktywnie? Czy Twoja społeczność nie zmieniła oczekiwań, potrzeb? A może ktoś z Twojej grupy odbiorców sugerował Ci jakieś nowe działania? Odpowiedzi na te pytania ułatwią Ci decyzję o tym, jakie nowe, inne działanie wprowadzić. Pamiętaj też, że nie musisz być od razu obecna wszędzie. Ważne jest, abyś nie trzymała się kurczowo jednego, dotychczasowego działania. Obecnie popularnym kanałem, który generuje duży ruch na stronie, jest Pinterest, zwłaszcza że profile z Pinteresta są wysoko wyświetlane w Google.

 

5.   Określ swój cel. Zacznij planować

Działania zebrane w tym punkcie skupiają się wokół odpowiedzi na pytania:

  • Dokąd ma prowadzić Twoja strategia? Jaki jest Twój cel krótko i długofalowy?
  • Jakie mają być Twoje cyfry?
  • Do kiedy masz osiągnąć cel/e?
  • Jaki kierunek pokazują wyniki badań?
  • Jak ułożysz to na osi czasu?

Cel długofalowy możesz określić na cały rok. Oprócz tego ustal, co chcesz osiągnąć za kwartał, za pół roku. Rozplanuj swoje działania na poszczególne tygodnie i miesiące, tak, aby na koniec roku osiągnąć cel długofalowy. Pomyśl, co się wydarzy, jeśli nie zdążysz ich zrealizować w wyznaczonym terminie.

Określ swoje mierniki, cyfry, do których dążysz. To mogą być mierniki wejść na stronę, poziom sprzedaży czy ilość polubień na fanpage’u.

Zastanów się, jaki kierunek działań wyznaczają badania opinii i potrzeb Twojej społeczności. Określ konkretne działania, jakie podejmiesz w poszczególnych terminach. To mogą być nagrania, live’y, webinary, posty, wysyłki newsletterów. Stosuj zasadę: mniej, znaczy więcej. Mniej ważna jest ilość tych działań. Ważniejsza jest ich wartość merytoryczna i odpowiedni dobór komunikatu, dostosowany do grupy docelowej.

 

Strategia marketingowa marki osobistej. O czym warto pamiętać?

Pamiętaj, że spontaniczne działania oznaczają w praktyce spontaniczne efekty. Celem tworzenia strategii jest planowanie poszczególnych działań, regularne komunikaty kierowane do grupy docelowej oraz wypełnianie założonego planu.

Wyznaczaj sobie realne cele, które jesteś w stanie osiągnąć w wyznaczonym terminie. Weź pod uwagę różne nieprzewidziane okoliczności i zdarzenia, które mogą spowolnić Twoje działania. Jeśli tak się stanie, to postaraj się skupić na swoich priorytetach. Być może okaże się, że to wystarczy, aby osiągnąć zamierzony cel.

 

Weź udział w warsztatach strategicznych Metamorfoza marki

Chcesz zbudować swoją markę osobistą skutecznie, z wdziękiem i w zgodzie ze sobą? Pragniesz rozwinąć swój biznes i uniknąć przy tym chaosu i frustracji? Obawiasz się, że sama nie sprostasz tym wyzwaniom? Czujesz, że Twoja strategia wymaga dopracowania, ale nie wiesz, co w niej nie gra? Pozwól sobie pomóc! Zapraszam Cię na warsztaty strategiczne Metamorfoza marki. Poprowadzę je razem z kilkoma ekspertami od wizerunku, reklamy, komunikacji i prawa autorskiego. Wspólnie zastanowimy się, jak rozwinąć Twoją markę osobistą, abyś mogła wreszcie czuć się spełniona zawodowo.

Podczas warsztatów poznasz m.in. sposoby budowy strategii swojej marki osobistej. Dowiesz się, jak określić swoją grupę docelową i w jaki sposób się z nią komunikować. Pokażemy Ci sposób budowania lejków edukacyjnych i sprzedażowych. Przekażemy Ci konkretną wiedzę i pokażemy, jak ją zastosować w praktyce.

Te warsztaty to Twoja inwestycja w rozwój swojej marki osobistej i własnego biznesu online. Ilość miejsc jest ograniczona, więc nie odkładaj tej decyzji na potem. Zapisz się i weź odpowiedzialność za swoje sukcesy biznesowe.

5 1 vote
Ocena artykułu

O Autorce

Justyna Kopeć

Justyna Kopeć

Strateżka marki osobistej

Towarzyszę liderkom w rozwoju marki osobistej i biznesu online. Jestem PR-owcem oraz specjalistką marketingu online. Prowadzę szkolenia, z których dotychczas skorzystało ponad 7000 osób.

Jako przedsiębiorczyni jestem właścicielką agencji marketingowej Blue Brand. Należę do Polskiego Stowarzyszenia Public Relations oraz Polish Business Club.

Jestem autorką i współautorką 10 książek, z których ostatnia to “Marka osobista i biznes online (nie tylko dla przedsiębiorczych kobiet)”.

Jeśli chciałabyś, abym pomogła Tobie przejść drogę tworzenia własnej marki osobistej i biznesu online – zachęcam do kontaktu. Prowadzę zarówno audyty dotychczasowych Twoich działań offline i online, jak również opracowuję strategie i je wdrażam.

Przejdź na stronę KONSULTACJE i zapisz się na niezobowiązujące 20-minutowe bezpłatne konsultacje ze mną.

jak założyć swój sklep online

Przeczytaj także

Czy warto budować biznes na marce osobistej?

Czy warto budować biznes na marce osobistej?

Z budowaniem marki osobistej wiąże się wiele korzyści, a gdy chodzi o prowadzenie biznesu, może to być klucz do sukcesu. Dzięki mojemu doświadczeniu jako doradczyni biznesowej, uważam, że budowanie silnej marki osobistej jest dobrym podejściem do poprawy wyników...

ChatGPT: Twoje źródło inspiracji w biznesie online

Jak ChatGPT może stać się źródłem inspiracji dla przedsiębiorczych kobiet w biznesie online? Czy zdarzyło Ci się kiedyś utknąć w martwym punkcie i szukać inspiracji do rozwoju swojego biznesu online? Wszystkie przedsiębiorcze kobiety, które chcą zbudować lub rozwijać...

Dlaczego warto inwestować w siebie?

W dzisiejszych czasach, gdy rynek pracy staje się coraz bardziej konkurencyjny, inwestowanie w siebie stało się kluczowe dla osiągnięcia sukcesu. Inwestowanie w rozwój osobisty przynosi wiele korzyści, zarówno w życiu zawodowym, jak i prywatnym. W tym artykule...

Subskrybuj
Powiadom o

0 komentarzy
Informacje zwrotne w treści
Wyświetl wszystkie komentarze