Co to jest marka osobista Justyna Kopeć blog

Co to jest marka osobista?

6 kwietnia 2021

W moich mediach społecznościowych, na stronie internetowej, z każdego miejsca wybrzmiewa hasło „marka osobista”. Niektórzy z Was wiedzą o co chodzi, jednak nadal bardzo często od obserwatorów dostaję pytania o to, co to jest marka osobista? Aż sama jestem zaskoczona, że mimo, iż prowadzę swoje działania w tym zakresie od kilku lat, to dotychczas nie napisałam artykułu blogowego na ten temat. Do dzisiaj.

 

Marka osobista definicja

Termin „marka osobista” po raz pierwszy pojawił się dopiero w 1997 roku. Za jego twórcę uważa się Toma Petersa. Powiedział on, że bez względu na branżę, w której pracujemy lub gdzie mieszkamy, wszyscy jesteśmy prezesami naszej własnej marki. Oznacza to, że musimy się promować tak, jak dbamy o promocję produktów i usług. Tyle Peters.

Dzisiaj do określenia marki osobistej często używamy cytatu Jeff’a Bezosa. Szef Amazon twierdzi, że „marka osobista to jest to, co ludzie o tobie mówią, kiedy wyjdziesz z pokoju”. W pewnym aspekcie się z tym zgadzam. Równocześnie uważam, że takie spojrzenie jest niewystarczające.

Według mnie marka osobista to zespół skojarzeń, które ludzie mają na nasz temat, nawet jeśli nie poznali nas osobiście. To nasze świadome działania nad kształtowaniem tych wyobrażeń i unikalnych wartości, co ostatecznie ma prowadzić do rozwoju naszego biznesu, a zatem do sprzedaży.

 

Co daje marka osobista?

W związku z tym, że marka osobista nieodzownie wiąże się z Tobą, Twoim imieniem i nazwiskiem, to dotyczy ona każdego z nas i jest budowana przez całe życie.

Według badania przeprowadzonego przez firmę Nielson, tylko około 33% konsumentów ufa informacjom przekazywanym przez marki firmowe. Za to aż około 90% ufa wiadomościom od „osoby”, którą znają. To dobra wiadomość dla właścicieli firm. Jeśli zdecydujesz się na budowanie przekazu marketingowego jako marka osobista, masz znacznie większą szansę na zdobycie zaufania klientów.

Dzięki budowaniu marki osobistej możesz:

  • zwiększyć swoją wiarygodność i rozpoznawalność na rynku oraz rozpoznawalność swojej firmy
  • stworzyć ofertę, która jest nie do podrobienia przez konkurencję, bo Ty jesteś jej wartością dodaną
    szybciej przekonać klienta do zakupu (klient szybciej przechodzi przez proces: poznaj – polub – zaufaj – kup)
  • być ekspertem zapraszanym na live’y, konferencje, rozmowy z dziennikarzami
  • nadać swojej firmie ludzką twarz, bo ludziom łatwiej jest się utożsamiać z człowiekiem niż ze znaczkiem (logo) firmowym
  • łatwiej nawiązywać partnerstwa taktyczne i strategiczne, bo ludzie po prostu chcą z Tobą współpracować
  • być pierwszym wyborem do awansu przez Twojego szefa
  • być osobą niezastąpioną w firmie, bo dzięki sile Twojego imienia i nazwiska firma zaczyna być kojarzona z wartością, którą wnosisz
  • wyróżnić się w procesie rekrutacji, gdy planujesz zatrudnienie w nowej firmie

Korzyści marki osobistej można ująć w „Złotej piątce korzyści marki”. Należą do niej:

1. ZAUFANIE
Osoba, która świadomie buduje swoją markę osobistą tworzy zaufanie wśród odbiorców. Kiedy opowiadasz historię tego, kim jesteś i co robisz, wyjaśniasz, które rzeczy Cię motywują czy inspirują, wówczas ludzie czują się przy Tobie bardziej komfortowo. Mają poczucie bezpieczeństwa w kontakcie z Tobą. Jeśli Twoje intencje naprawdę są szczere i autentyczne, to tworzy się idealna przestrzeń do zaufania.

2. WARTOŚĆ
Podchodząc do budowania marki osobistej w świadomy sposób, mamy wpływ na to, że odbiorcy zaczynają postrzegać nas nie tylko intelektualnie, ale emocjonalnie. Widzą, jak Twój branding rośnie i ewoluuje, a to sprzyja głębszym powiązaniom ich z Tobą i zwiększa Twoją wartość w ich oczach. Zwiększenie wartości wiąże się z większą wiarygodnością na rynku i postrzeganiem Ciebie jako eksperta w danej niszy.

3. WYRÓŻNIENIE
Mówi się, że na rynku już wszystko było. Po części jest to prawda. Jednak do tej pory nie było jednego: Ciebie i Twojej interpretacji. Dzięki budowaniu osobistego brandingu pokazujesz się jako wyjątkowa osoba, wyróżniasz się na tle konkurencji. Twoja przewaga konkurencyjna wzrasta, a Ty stajesz się bardziej atrakcyjna zarówno dla klientów, jak i dla pracodawców.

4. AUTENTYCZNOŚĆ
Zapewne, tak jak i ja, nie kończyłaś szkoły aktorskiej. Zatem granie roli może być dla Ciebie trudną sztuką, a dla odbiorcy niewiarygodnym przekazem. Czas zatem, żebyś postawiła w 100% na siebie. Marka osobista to Ty! I jeśli jest ona tożsama z Tobą, to ważne jest, abyś zdefiniowała swoje cele, misję, wizję i wartości oraz zaczęła je komunikować swoim odbiorcom. To sprawi, że będziesz naturalna i godna zaufania, a odbiorcy będą mieli poczucie spójności.

5. MOŻLIWOŚCI
Gdy marka osobista jest autentyczna (patrz punkt powyżej), z pewnością przyciągnie ludzi o podobnych poglądach, mających te same cele i wartości. Pojawią się przed Tobą nowe możliwości, o których wcześniej nawet nie myślałaś, a które będę spójne z przekazem, jaki wnosi na rynek. Po prostu Twoi klienci i pracodawcy połączą się z Tobą na wyższym poziomie, ponieważ będą rozumieć, dlaczego robisz to, co robisz. To pozwoli Ci w pełni realizować swoją misję życiową.

Myślę, że ta „Złota piątka korzyści marki” będzie dla Ciebie na tyle zachęcająca, że zaczniesz budować swoją markę osobistą. Być może w Twojej głowie pojawia się teraz tylko pytanie: jak stworzyć markę osobistą?

 

Jak budować markę osobistą?

Odpowiedź na to pytanie mogłabym zawrzeć w co najmniej kilkunastu artykułach blogowych, kilku kursach online i książkach. Wiem jednak, że Ty potrzebujesz krótkich wskazówek, aby móc zacząć tu i teraz, wszak tylko działanie działa!

Przedstawiam Ci zatem kilka niezbędnych działań, które powinnaś podjąć, aby świadomie (i skutecznie) budować swoją markę osobistą:

  • Zastanów się, kim jesteś i jaką wartość chcesz wnieść do życia innych ludzi.
  • Określ swojego klienta idealnego – kim jest osoba, z którą najchętniej byś współpracowała i która najbardziej skorzysta na Twojej ofercie.
  • Poznaj archetyp swojej marki, abyś mogła określić w jakim stylu komunikować się ze swoimi odbiorcami.
    Wybierz miejsca komunikacji: dokonaj wyboru podstawowej platformy social media, określ platformy wspomagające i zacznij budować swoją stronę internetową.
  • Określ obszary tematyczne, które będziesz poruszać oraz opracuj ofertę dla swoich odbiorców, żeby Ci, którzy już są gotowi, mogli od Ciebie kupować.
  • Opracuj swoją strategię marki. Musisz wiedzieć dokąd mają Cię zaprowadzić działania, które podejmujesz.
  • Sprawdzaj swoje działania. Tylko to, co się mierzy, jesteś w stanie zweryfikować.

 

__________________________________________

Silna marka osobista to marka, która prowadzi systematyczne działania w określonym celu. Jestem przekonana, że Twoja wytrwałość zwycięży nad ad-hoc’owymi działaniami Twojej konkurencji.

Jeśli chcesz poznać mój system skutecznego budowania marki osobistej 5S, to koniecznie zapoznaj się z moją książką „Marka osobista i biznes online nie tylko dla przedsiębiorczych kobiet”. W 42 rozdziałach zawarłam mnóstwo podpowiedzi, dzięki którym możesz zwiększyć efektywność swoich działań i oszczędzić czas nie marnując go na działania, które z góry są skazane na porażkę.

5 1 vote
Ocena artykułu

O Autorce

Justyna Kopeć

Justyna Kopeć

Konkretnie o marce osobistej

Towarzyszę liderkom w rozwoju marki osobistej i biznesu online. Jestem PR-owcem oraz specjalistką marketingu online. Prowadzę szkolenia, z których dotychczas skorzystało ponad 7000 osób.

Jako przedsiębiorca jestem właścicielką agencji marketingowej Blue Brand. Należę do Polskiego Stowarzyszenia Public Relations oraz Polish Business Club.

Jestem autorką i współautorką 10 książek, z których ostatnia to “Marka osobista i biznes online (nie tylko dla przedsiębiorczych kobiet)”.

Jeśli chciałabyś, abym pomogła Tobie przejść drogę tworzenia własnej marki osobistej i biznesu online – zachęcam do kontaktu. Prowadzę zarówno audyty dotychczasowych Twoich działań offline i online, jak również opracowuję strategie i je wdrażam.

Przejdź na stronę KONSULTACJE i zapisz się na niezobowiązujące 20-minutowe bezpłatne konsultacje ze mną.

Przeczytaj także

Jakie są archetypy Polaków [wyniki testu]

Jakie są archetypy Polaków [wyniki testu]

Czy jako Polacy jesteśmy osobami, które lubią pouczać innych, uwodzić, czy też tworzyć dla nich nowe światy? Jakie są zatem archetypy Polaków? Na to pytanie postaram się odpowiedzieć na podstawie wyników testu „Jakim archetypem marki jesteś”, który można rozwiązać na...

Najczęściej popełniane błędy na Instagramie

Najczęściej popełniane błędy na Instagramie

Każdego dnia na platformach społecznościowych pojawiają się miliony zdjęć, filmów i postów. Media społecznościowe to nasze drugie życie. Choć bywają i tak stargetowne osoby, które twierdzą, że media społecznościowe to całe ich życie. Nie oddzielają tego, co dzieje się...

10 pomysłów na angażujące wezwania do działania na Instagramie

Zaangażowana społeczność jest najważniejszym elementem powodzenia, lub nie, naszego biznesu online. Możesz mieć produkty, usługi, wiedzę i rozwiązania, ale jeśli nie będziesz mieć osób, które od Ciebie kupują, Twoja marka nie będzie przynosiła Ci korzyści finansowych....

Jak prowadzić zaangażowaną grupę na Facebooku?

Grupy na Facebooku wyrastają jak grzyby po deszczu – ale to nie znaczy, że należy się do nich zrażać! Mają ogromny potencjał i są świetnym narzędziem do komunikacji, a co ważniejsze – do budowania społeczności. Muszą być jednak dobrze prowadzone. Grupa pozostawiona...

Subskrybuj
Powiadom o
0 komentarzy
Informacje zwrotne w treści
Wyświetl wszystkie komentarze