Jak prowadzić zaangażowaną grupę na Facebooku Justyna Kopeć blog artykuł

Jak prowadzić zaangażowaną grupę na Facebooku?

26 stycznia 2021

Grupy na Facebooku wyrastają jak grzyby po deszczu – ale to nie znaczy, że należy się do nich zrażać! Mają ogromny potencjał i są świetnym narzędziem do komunikacji, a co ważniejsze – do budowania społeczności. Muszą być jednak dobrze prowadzone. Grupa pozostawiona sama sobie nie będzie satysfakcjonująca ani dla jej członków, ani dla Ciebie – jej twórcy!

Wbrew pozorom prowadzenie grupy nie polega tylko na dodawaniu od czasu do czasu wpisu i czekaniu na reakcję odbiorców. Bez zaangażowania założyciela tej reakcji po prostu nie będzie. Ludzie nie będą czuli się częścią społeczności, a właśnie to jest esencją budowania grupy na Facebooku. Dobra grupa powinna być jak przyjemne spotkanie, które trwa, trwa i trwa, a nam szkoda jest je opuszczać!

Zakładając grupę na Facebooku musisz mieć na uwadze trzy kluczowe elementy:

 

1. Cel

Wyobraź sobie, że wchodzisz do pomieszczenia, w którym jest 500 osób i nikt nie wie, dlaczego właściwie znalazł się w tym miejscu. Nie zaangażujesz się przecież w próbę zrozumienia, skąd wzięło się to zgromadzenie. Raczej poczekasz chwilę i jeśli nic się nie będzie działo, to poszukasz drogi wyjścia.

Z grupami na Facebooku jest podobnie! Zadaj sobie pytanie: „Po co chcę założyć grupę?”, „W jakim celu istnieje moja grupa?”. Potencjalni członkowie grupy powinni mieć poczucie, że Twoja grupa coś im daje, wnosi coś do ich życia albo odpowiada na ich problemy. Jeżeli grupa ma być tylko nośnikiem Twojego nazwiska albo istnieje dla celów czysto sprzedażowych, to nikła szansa, że jej członkowie zaangażują się we wspólne działania.

 

2. Twój pomysł na angażowanie odbiorców

Pomyśl o facebookowej grupie jak o klubie. Klub nie spotyka się tylko dlatego, że jedna osoba wszystko zorganizuje, przygotuje i zaprezentuje reszcie uczestników. Musisz zaufać członkom swojej grupy i przekazać część działań w ich ręce. Pomyśl, w jaki sposób możesz ich zaktywizować w przestrzeni, którą tworzysz. Na Facebooku możesz wykorzystać narzędzie ankiet i pytać użytkowników grupy o ich potrzeby, problemy, preferencje czy zainteresowania. Dzięki temu będą mieli poczucie, że są ważni, a ich zdanie się liczy. Będą chętniej podejmować aktywności w grupie, za którą będą czuli się współodpowiedzialni.

 

3. Poczucie bezpieczeństwa w oparciu o zasady

Zasady musisz określić na starcie. To dzięki nim członkowie grupy będą czuli się bezpieczniej i chętniej będą udzielać się w działaniach grupy. Oczywiście możesz je modyfikować w trakcie istnienia grupy, ale nie rezygnuj z ich ustalania. Jeśli nie określisz żadnych zasad gry, to nie dziw się, że grupa może mieć wymagania, którym nie będziesz chciała lub mogła sprostać, pojawią się docinki czy hejt.

Ustal, czy Twój facebookowy klub ma być otwarty czy zamknięty, spisz regulamin i przygotuj pytania „na wejście” – dzięki nim możesz poznać członków swojej grupy już w momencie, kiedy wyrażają chęć przystąpienia do niej. Jeśli grupa już istnieje, możesz rozesłać wiadomości prywatne; zapytaj, co spowodowało, że dana osoba dołączyła do grupy, jakie ma potrzeby czy problemy. Niech czuje się zaopiekowana!

Reguły, które warto ustalić na starcie to między innymi:

  • zakaz spamowania i publikowania treści niezgodnych z tematyką grupy – wysyp postów nie na temat powoduje, że grupa traci swój charakter i jest przejmowana przez osoby, które nie są w istocie faktycznie zainteresowane jej działaniem,
  • język, którym mają posługiwać się członkowie grupy – dzięki temu zminimalizujesz ryzyko zaognionych dyskusji bez argumentów, wzajemnego obrażania się i hejtu, który rozbija grupę.

_________________________

Pamiętaj, że w grupie – nawet założonej przez Ciebie – to nie Ty nie jesteś gwiazdą! Myśl przede wszystkim o aktywizowaniu jej członków. Wtedy najszybciej zobaczysz rezultaty w postaci zaangażowanej społeczności.

Zapraszam Cię również do dołączenia do grupy, którą ja prowadzę, a właściwie współprowadzę, na Facebooku. Grupa mentoringowa Biznes online z Justyną Kopeć czeka na Ciebie.

Masz takie sytuacje, że brakuje Ci pomysłów na posty w mediach społecznościowych? Nie potrafisz tekstem zaangażować odbiorców? Mam rozwiązanie na te bolączki! To wyjątkowy zestaw 45 Kart z pomysłami na posty. Jestem pierwszą osobą w Polsce, która w tak oryginalny sposób uczy Ciebie metod pisania postów. Kliknij TUTAJ i sprawdź, czy ta oferta jest dla Ciebie.

5 1 vote
Ocena artykułu

O Autorce

Justyna Kopeć

Justyna Kopeć

Konkretnie o marce osobistej

Towarzyszę liderkom w rozwoju marki osobistej i biznesu online. Jestem PR-owcem oraz specjalistką marketingu online. Prowadzę szkolenia, z których dotychczas skorzystało ponad 7000 osób.

Jako przedsiębiorca jestem właścicielką agencji marketingowej Blue Brand. Należę do Polskiego Stowarzyszenia Public Relations oraz Polish Business Club.

Jestem autorką i współautorką 10 książek, z których ostatnia to “Marka osobista i biznes online (nie tylko dla przedsiębiorczych kobiet)”.

Jeśli chciałabyś, abym pomogła Tobie przejść drogę tworzenia własnej marki osobistej i biznesu online – zachęcam do kontaktu. Prowadzę zarówno audyty dotychczasowych Twoich działań offline i online, jak również opracowuję strategie i je wdrażam.

Przejdź na stronę KONSULTACJE i zapisz się na niezobowiązujące 20-minutowe bezpłatne konsultacje ze mną.

Przeczytaj także

Jakie są archetypy Polaków [wyniki testu]

Jakie są archetypy Polaków [wyniki testu]

Czy jako Polacy jesteśmy osobami, które lubią pouczać innych, uwodzić, czy też tworzyć dla nich nowe światy? Jakie są zatem archetypy Polaków? Na to pytanie postaram się odpowiedzieć na podstawie wyników testu „Jakim archetypem marki jesteś”, który można rozwiązać na...

Najczęściej popełniane błędy na Instagramie

Najczęściej popełniane błędy na Instagramie

Każdego dnia na platformach społecznościowych pojawiają się miliony zdjęć, filmów i postów. Media społecznościowe to nasze drugie życie. Choć bywają i tak stargetowne osoby, które twierdzą, że media społecznościowe to całe ich życie. Nie oddzielają tego, co dzieje się...

10 pomysłów na angażujące wezwania do działania na Instagramie

Zaangażowana społeczność jest najważniejszym elementem powodzenia, lub nie, naszego biznesu online. Możesz mieć produkty, usługi, wiedzę i rozwiązania, ale jeśli nie będziesz mieć osób, które od Ciebie kupują, Twoja marka nie będzie przynosiła Ci korzyści finansowych....

Co to jest marka osobista?

W moich mediach społecznościowych, na stronie internetowej, z każdego miejsca wybrzmiewa hasło „marka osobista”. Niektórzy z Was wiedzą o co chodzi, jednak nadal bardzo często od obserwatorów dostaję pytania o to, co to jest marka osobista? Aż sama jestem zaskoczona,...

Subskrybuj
Powiadom o
0 komentarzy
Informacje zwrotne w treści
Wyświetl wszystkie komentarze