Chyba nie ma obecnie bardziej znanego wokalisty w Polsce. Przynajmniej takie wrażenie można odnieść oglądając program pierwszy czy drugi Telewizji Polskiej. Również jego teledysk do utworu „Przez Twe oczy zielone” jest drugim klipem muzycznym, który przekroczył 100 milionów wyświetleń w serwisie YouTube (obecnie dochodzi już do 200 milionów wyświetleń) – zatem czy taka liczba osób może sie mylić?
Nie będę tutaj polemizowała z gustami muzycznymi, bowiem nie taka jest moja rola. Skupię się na aspektach marketingowych, a przede wszystkim na marce osobistej.
Oto mój subiektywny zestaw powodów, dlaczego Zenek Martyniuk jest znaczącą marką osobistą:
1. Z niszy do kultury masowej
Disco polo powstało w latach osiemdziesiątych XX wieku i od początku było niszowe, wręcz wyśmiewane przez krytyków. Jednak popularność tego gatunku muzycznego rosła, trafiając w ostatnich latach na salony, a przynajmniej nie będąc już symbolem obciachu.
Zenek Martyniuk nie był pierwszy, jednak jego obecność w tym nurcie sprawiła, że zaczął być nazywany królem disco polo. Stał się dominatorem swojej niszy, najbardziej rozpoznawalnym jej bohaterem. Wraz z zespołem Akcent wydał aż 16 płyt, z czego większość otrzymała status diamentowych, co jest nie od osiągnięcia przez większość topowych muzyków w Polsce.
Po ponad 30 latach kariery można powiedzieć, że zostawił znaczący ślad w polskiej kulturze masowej.
A królem/królową jakiej niszy Ty się staniesz? Im precyzyjniej ją określisz, im więcej działań w niej wykonasz, tym większe szanse masz na zauważenie w większym świecie.
2. Konsekwentne budowanie swojego wpływu
Podczas, gdy wiele zespołów, karier tak szybko znika jak się pojawia, Zenek Martyniuk i Akcent są obecni na rynku od 1989 roku. Ciągle wydają płyty, ciągle grają koncerty, są głównymi gwiazdami festiwali i przeglądów muzyki disco, aktywnie prowadzą stronę internetową oraz social media. Ba, ich marketing wspierają produkty dodatkowe, które prawdziwy fan powinien u siebie przecież mieć.
I jeszcze współprace z innymi artystami, a także mediami czy komercyjnymi firmami. W końcu książka biograficzna o Zenku (2017 r.), benefis transmitowany przez Telewizję Polską (2019 r.) i film o nim, który właśnie ma swoją premierę w polskich kinach (nota bene produkowany przez “imperium pana Kurskiego”). Przy okazji promocji tego filmu na stronie Onetu ukazał się felieton “Na Zenku jak na Zawiszy. Skąd się wzięła tak wielka popularność Zenka Martyniuka?”, do lektury którego serdecznie Cię zachęcam.
Martyniuk krok po kroku zwiększa swój wpływ. I od nikomu nieznanego artysty przeszedł do artysty o statusie gwiazdy, która umiejętnie kieruje swoją karierą.
A jakie strategiczne działania Ty podejmujesz, aby zwiększać swój wpływ? Zastanów się, jaki jest Twój cel za 5 lat, podziel go na mniejsze odcinki czasu i ułóż plan działania. I zacznij konsekwentnie działać!
3. Być blisko ludzi
Gdy kilka miesięcy temu rozmawiałam z moją ciocią, emerytowaną nauczycielką języka rosyjskiego, dlaczego uwielbia Zenka, odpowiedziała, że on jest taki normalny, skromny i pokorny. Że pokazuje jak bardzo kocha swoją mamę, żonę, syna. Że nie wstydzi się swojej wiary i o tym mówi…
Zenek Martyniuk mimo niebywałego sukcesu pozostał blisko swoich odbiorców. Nie obnosi się swoim bogactwem. Można mieć nawet wrażenie, że bywa nieśmiały i zawstydzony tym, co się wokół niego dzieje. Mimo skandalów wokół jego syna, on sam wydaje się mieć krystaliczną biografię, bez żadnych afer. Podczas wywiadów wypada bardzo autentycznie, co jego odbiorcy też kochają. On po prostu ciągle jest blisko ludzi.
A czy Ty też jesteś blisko swoich odbiorców? Czy jesteś w ich oczach osobą spójną? Pamiętaj, że to odbiorcy wyniosą Cię na szczyt lub spuszczą w niepamięć. Im bliżej nich będziesz, tym większa szansa na również Twój sukces.
__________________
Powyżej przedstawiłam 3 subiektywne powody dlaczego uważam, że Zenek Martyniuk jest znaczącą marką osobistą. I mimo że świadomie nie wybieram disco polo, to nawet i ja dzięki moim siostrzeńcom potrafię zanucić „Przez Twe oczy zielone” czy „Życie to są chwile”. Doceniam jego niepodważalny wpływ na kulturę masową, konsekwentną pracę i autentyczność, którą trudno jest znaleźć u wielu innych gwiazd.
I gdy patrzę na jego dokonania oczami marketingowca, widzę wiele lekcji, które warto wykorzystać przy budowaniu swojej marki osobistej. Łatwo jest krytykować, powierzchownie oceniać. Trudniej w czyjejś historii, nawet jeżeli jest odległa od naszych gustów, znaleźć inspirację, która może sprawić, że i my będziemy kilka kroków bliżej realizacji swoich marzeń.
Mam nadzieję, że taką inspirację Ci dostarczyłam. Liczę też na to, że w komentarzu pod tym artykułem dodasz również swoją perspektywę patrzenia na markę Zenona Martyniuka. Oczywiście z zachowaniem odpowiedniego języka komunikacji, bo nawet nie zgadzać się można pięknie 🙂
Zenek faktycznie jest znany tego mu nie można odmówić i mimo, że ten rodzaj muzyki to nie moja bajka podobnie jak Ty kojarzę 2 czy 3 utwory. Tu chyba sporą robotę robi to, że jest dużo miłośników muzyki disco polo. Na pewno trudniej trafić do tak dużej publiczności z innymi gatunkami muzyki, bardziej elitarnymi , wysublimowanymi czy niszowymi. Myślę też, że wydaje się on ludziom takim swojskim chłopakiem niewiele się od nich różniącym mimo popularności. Trochę mam mieszane uczucia kiedy widzę, że Zenek występuje w operze albo, że nakręcany jest film biograficzny o nim. No ale cóż kultura masowa …… Czytaj więcej »
Tez bardzo lubię sluchac jego piosenek. Jeszcze niedawno moje dzieci byly przeciwne zeby ich mama słuchała takiej muzyki. Nie slucham disco polo ale Zenka bardzo lubie za specyficzny glos, za teksty piosenek, za jego skromność i milosc do rodziny. Wystarczy byc konsekwentnym i moje dzieci zaakceptowały. Teraz jak coś co się wiąże z Zenkiem koncert, film dostaje od nich bilety. Ta akceptacja to ich milosc do mnie.