3 elementy, które pozwolą Ci wystartować, nawet kiedy nie masz doświadczenia

7 stycznia 2020

Na co dzień pracuję z kobietami. Gdy trafiają do mnie są w takiej sytuacji, że ich głównym pragnieniem jest chęć zmiany w życiu. Mają dość miejsca, w którym znajdują się obecnie. Są niezadowolone z pracy u kogoś, w korporacji. Bywa, że ich własny biznes stał się dla nich pułapką i powoduje większe zniechęcenie niż chęć działania. Część z nich jest po trudnych doświadczeniach w życiu prywatnym: rozpadzie małżeństwa, zdradzie, opuszczeniu domu przez dzieci, albo wręcz przeciwnie – narodzinach dziecka.

Te zdarzenia wywołują w nich natłok myśli: co dalej? Jaka może być moja przyszłość? Na czym mogę zarabiać, aby być niezależna? I skoro trafiły do mnie, to – domyślasz się już – odpowiedzią może być budowanie marki osobistej.

Tak, łatwo powiedzieć: zbuduj markę i bądź konkurencyjna na rynku. Zazwyczaj okazuje się, że te kobiety nie mają doświadczenia oraz nie znają mechanizmów marketingowych. Chcą wystartować, ale nadal nie wiedzą jak to zrobić.

Dzisiejszy artykuł poświęcam zatem trzem elementom, które pozwolą Ci wystartować, nawet kiedy nie masz doświadczenia. To właśnie te trzy rady najczęściej daję swoim klientkom, a teraz kieruję je do Ciebie.

 

1. Bądź wolontariuszem

Może brzmi to banalnie, ale jeśli chcesz zdobyć doświadczenie zazwyczaj musisz dać się poznać i sprawdzić. Jeśli jest ktoś, kto już jest na drodze, którą Ty chcesz obrać, zaproponuj tej osobie współpracę, choćby miała ona polegać na noszeniu za nią roll-up’ów czy rozkładaniu krzeseł. Będziesz miała okazję zza kulis podpatrzeć pracę tej osoby i być może niektóre rozwiązania wdrożyć u siebie.

Wolontariuszem możesz być również w organizacjach pozarządowych (branżowych). Zaproponuj, że przeprowadzisz dla nich szkolenie, tylko za „dziękuję” oraz za rekomendację i możliwość wpisania ich jako Twoich klientów. Może nie zarobisz pieniędzy, ale zdobędziesz doświadczenie, na którym przecież tak bardzo Ci zależy. W dodatku, jeśli nawiążesz współpracę z organizacją o dobrej pozycji na rynku, także Twoja marka osobista zyska na znaczeniu.

 

2. Testuj, sprawdzaj, ulepszaj

Inna forma zdobywania doświadczenia to po prostu wykonywanie swojej usługi za 0 zł. Tak, za zero złotych! Sprawdź, czy w ogóle będą chętni na Twoje rozwiązanie i wartość, którą oferujesz. Skieruj swoją ofertę do jednej grupy odbiorców, następnie do innej. Zobacz, co te grupy wskazują jako wartościowe w Twojej propozycji, a co jest dla nich niezrozumiałe lub za trudne.

Nie czekaj na perfekcyjne wykonanie swojego dzieła, aby przedstawić go na rynku. Wówczas może być za późno na zmiany, a i one będą Cię kosztować masę pieniędzy i energii. Testując zdobywasz tak cenne doświadczenie i na bieżąco możesz ulepszać swoją ofertę.

 

3. Zorganizuj swoją grupę wsparcia

Ech, trochę przewrotnie to brzmi, bo tak naprawdę chodzi o grupę osób, które są niezbędne do rozwoju Twojej marki osobistej i budowania Twojej nowej drogi zawodowej. Wśród tych pięciu osób powinien się znaleźć coach, mentor, sparingpartner, ambasador i realista.

Dlaczego akurat te osoby wymieniam?

Otóż, coach pomaga Ci przejść przez życiowe zawirowania. Pomaga podejmować życiowe decyzje, wtedy kiedy Tobie jest trudniej. Przełamuje on Twoje stare schematy myślenia, Twoje przekonania, poszerza strefę komfortu. W końcu w procesie zmiany najtrudniej jest zmienić nawyki i spojrzeć na siebie niejako z boku. Dzięki coachowi zostaną te rzeczy nazwane, a Ty świadomie możesz zadecydować, czy wprowadzić zmianę, czy jednak wrócić do starego systemu działania.

Mentor zaś to osoba, która w życiu zawodowym i prywatnym osiągnęła taki pułap sukcesu, do którego Ty aspirujesz, który również chciałabyś osiągnąć. Jest on trochę dalej na drodze, którą podążasz i może być Twoim nauczycielem. Nie sprawi on, że wyeliminujesz wszystkie błędy, ale pozwoli Ci uwierzyć, że Ty również możesz osiągnąć sukces.

Sparingpartner to z kolei osoba na podobnym jak Ty poziomie rozwoju. Możecie mieć podobną sytuację lub wyzwania, na przykład tej samej wielkości firmę, ten sam sektor klienta, ten sam problem z produktem czy pracownikami. On nie będzie Ciebie krytykować, raczej będziecie mieć burzę mózgów co do możliwych rozwiązań danej sytuacji.

Ambasador jest Ci potrzebny, abyś miała łącznika między Tobą i Twoją ofertą a innymi. On będzie naturalnym informatorem rynku o Twojej ofercie, zwłaszcza tam, gdzie usłyszy, że mogłabyś pomóc. To Twój autentyczny promotor, bowiem zna Ciebie, ceni i chętnie poleci Cię dalej.

Jednak, aby Twoja marka rozwijała się harmonijnie potrzebne jest również spojrzenie na Ciebie i Twoje działania realisty. Kiedyś używałam słowa „krytyk”, ale nie do końca w polskich realiach rozumiemy krytykę i zamiast czegoś konstruktywnego kojarzy się nam ona z hejtem. Realista pozwoli Ci realnie spojrzeć na Twoją ofertę i możesz liczyć, że pokaże Ci jej słabe strony i zagrożenia. Zrobi to z troski o Twój sukces, żebyś zawczasu mogła przewidzieć różne warianty i albo te najtrudniejsze wyeliminować, albo przygotować się na ich rozwiązanie w przyszłości, gdyby zaistniały. To takie budowanie planu A i planu B, a czasami nawet i planu D.

To właśnie te osoby sprawią, że nawet jeśli jeszcze dzisiaj nie masz doświadczenia i nie znasz mechanizmów marketingowych, to dzięki ich wsparciu możesz z odwagą ruszyć do przodu.

 

___________________

Mam nadzieję, że weźmiesz do serca te trzy elementy i zaczniesz śmiało myśleć o swojej przyszłości. Bo nieważne, co dotychczas wydarzyło się w Twoim życiu, dlaczego chcesz je zmienić, naprawdę stać Cię na sukces. Masz w sobie wartość, której świat potrzebuje i za którą jest gotów Ci zapłaci. Zatem głowa do góry, uśmiech na ustach, pierś do przodu i do dzieła! Marka działa, kiedy Ty działasz!

Nie byłabym sobą, gdybym nie zapytała Ciebie, czy znasz jakieś inne sposoby, które pomogą wystartować, gdy dopiero zaczynamy działaności i nie mamy jeszcze doświadczenia? Podziel się w komentarzu pod tym artykułem, bo Twoje doświadczenie może być inspiracją dla tych dziewczyn, które dopiero będą startować, albo są na samym początku budowania swojej marki osobistej.

5 2 votes
Ocena artykułu

O Autorce

Justyna Kopeć

Justyna Kopeć

Strateżka marki osobistej

Towarzyszę liderkom w rozwoju marki osobistej i biznesu online. Jestem PR-owcem oraz specjalistką marketingu online. Prowadzę szkolenia, z których dotychczas skorzystało ponad 7000 osób.

Jako przedsiębiorczyni jestem właścicielką agencji marketingowej Blue Brand. Należę do Polskiego Stowarzyszenia Public Relations oraz Polish Business Club.

Jestem autorką i współautorką 10 książek, z których ostatnia to “Marka osobista i biznes online (nie tylko dla przedsiębiorczych kobiet)”.

Jeśli chciałabyś, abym pomogła Tobie przejść drogę tworzenia własnej marki osobistej i biznesu online – zachęcam do kontaktu. Prowadzę zarówno audyty dotychczasowych Twoich działań offline i online, jak również opracowuję strategie i je wdrażam.

Przejdź na stronę KONSULTACJE i zapisz się na niezobowiązujące 20-minutowe bezpłatne konsultacje ze mną.

jak założyć swój sklep online

Przeczytaj także

10 cech naprawdę dobrej marki osobistej

10 cech naprawdę dobrej marki osobistej

Czym właściwie jest osobista marka? To tak naprawdę po prostu sposób w jaki inni postrzegają Ciebie i Twoją unikalną tożsamość. W erze mediów społecznościowych, budowanie dobrej marki osobistej stało się niezwykle ważne. W końcu przedstawienie siebie w pozytywnym...

10 kroków do stworzenia lepszej strategii marketingowej

Stworzenie skutecznej strategii marketingowej to klucz do powodzenia w biznesie. Dzięki dobrej strategii zwiększysz zasięg swojej marki, przyciągniesz nowych klientów i zwiększysz swoje przychody. W tym artykule przedstawię 10 kroków, które pomogą Ci stworzyć lepszą...

Jakie umiejętności są potrzebne marce osobistej do rozwoju?

Budowanie marki osobistej wymaga nie tylko wytrwałości i kreatywności, ale również określonych umiejętności, które pomogą Ci rozwijać swoją markę i przyciągać klientów. W dzisiejszych czasach, świat biznesu zmienia się bardzo szybko i jako marka osobista musisz być w...

7 rad dla kobiet, które rozpoczynają swój biznes online

Rozpoczynanie swojego biznesu może być zarówno ekscytujące, jak i przerażające. Jednak, dzięki Internetowi, możesz zacząć budować swoją markę i generować dochód w zaciszu własnego domu. W tym artykule, przedstawię 7 rad dla kobiet, które rozpoczynają swój biznes...

Subskrybuj
Powiadom o

2 komentarzy
Najstarszy
Najnowszy Najczęściej głosowano
Informacje zwrotne w treści
Wyświetl wszystkie komentarze

Myślę że fajnym pomysłem na zebranie doświadczenia jest nie tylko sama praca za 0zł. Najważniejsze na każdym etapie rozwoju jest budowadnia relacji z ludźmi. Nigdy nie wiemy jakie kontakty mogą okazać się przydatne. Aby poradzić sobie w dzisiejszym swiecie, niezbedna jest umiejętność komunikacji i sprzedaży. Osoba która chce zdobyć doświadczenie musi nauczyć się jak komunikować o tym co robi. Zgadzam się ze wspierające środowisko jest elementem istotnym. Super wpis, jestem pewien że pomoże wielu ludziom.