fbpx

Od 6 lat pracuję jako trener budowania marki osobistej. W tym czasie przeprowadziłam szkolenia dla blisko 3000 osób oraz kilkuset osobom pomogłam w budowaniu ich marki osobistej. Blisko 80% moich klientów to kobiety i jakoś tak dziwnie się składa, że obojętnie na jakim etapie rozwoju by nie były, to jednak mają sporo przekonań, barier mentalnych, które nie wspierają je w budowaniu marki osobistej. W pewnym momencie zaczęłam je spisywać i na liście zgromadziłam ich ponad 30. Kilkanaście z nich pojawia się bardzo często, część zaś jest mocno indywidualna, dotycząca konkretnej osoby i jej historii.

W tym artykule podzielę się czterema, które są zdecydowanymi liderami mojej listy, bo być może i Ty odnajdziesz w nich te, z którymi się mierzysz.

Wśród czterech głównych barier mentalnych, które powstrzymują nas przed budowaniem marki osobistej, wyróżniam:

1. Budowanie marki osobistej jest trudne!

To chyba najczęściej powtarzany slogan, z którym się spotykam. W mojej głowie pojawia się wówczas pytanie: Czy pamiętasz coś, co robiłaś po raz pierwszy w życiu? Czy od razu było łatwo? Jak poszłaś na studia, czy od razu czułaś się jak ryba w wodzie, czy też może przez pierwsze tygodnie badałaś „rynek”, sprawdzałaś koleżanki, testowałaś swoje zachowania?

Budowanie marki osobistej jest trudne, gdy tak o nim myślimy i mówimy. Jednak jest to kompetencja, której można się nauczyć tak, jak wiele razy w swoim życiu uczyłaś się innych rzeczy. To nie jest wiedza tajemna zarezerwowana dla wybrańców. Być może na początku powinnaś skorzystać ze wsparcia, z wypracowania podstaw i ustawienia brandingu i komunikacji Twojej marki, nie jest to jednak rzecz, która w realizacji może Cię przerosnąć. W końcu marka osobista to Ty.

 

2. Budowanie marki wymaga dużo czasu!

To stwierdzenie również należy do moich ulubionych. Bo jeśli porównujesz się do mnie, to faktycznie możesz być przytłoczona mnogością moich działań. Tylko, że ja specjalizuję się w budowaniu marki osobistej i u mnie 90% czasu przeznaczone jest na zgłębianie i testowanie tego tematu oraz różnych jego wariantów i połączeń z innymi obszarami.

Przewrotnie Zadam Ci pytanie: a kto decyduje, ile czasu poświęcasz na budowanie marki? Od kogo to zależy? Czyżbyś pozbyła się możliwości decydowania sama o sobie? Przecież to Ty wyznaczasz ramy czasowe wszystkiemu, co jest obecne w Twoim życiu. Zatem może nadszedł czas na ustalenie priorytetów zamiast oglądania seriali?

 

3. Myślę, że inni mają o wiele więcej do pokazania, do zaproponowania niż ja!

Budowanie marki jest bardzo mocno powiązane z poczuciem własnej wartości i koncepcją siebie. Już Norman Vincent Peale twierdził, że jeśli Twój wizerunek odbiega od Twych wyobrażeń o nim, to możesz być pewna, że jest wiernym odbiciem wszystkich Twoich myśli. Jeśli zatem kwestionujesz swoje kompetencje, umiejętności, doświadczenie, to prawdopodobnie będziesz czuła się jak kopciuszek, od którego wszyscy inni są lepsi. Poza tym skąd wiesz, że Ci inni są naprawdę lepsi od Ciebie?

Moja partnerka biznesowa, Beata Kapcewicz, ma takie powiedzenie: „jeśli jesteś sobą, to nie masz konkurencji”. A zatem, czy już teraz są wokół Ciebie osoby, które mogą się czegoś od Ciebie uczyć? Nawet, a może zwłaszcza, jeśli to są Twoje dzieci, to powinnaś wzbudzać w sobie przekonanie, że naprawdę masz coś do pokazania, do zaproponowania innym.

 

4. Budowanie marki osobistej wymaga umiejętności, których nie mam!

To jest mocne przekonanie, spójne również z tym przekonaniem z punktu pierwszego. Fakt, żeby skutecznie budować markę osobistą powinnaś mieć umiejętności komunikacji w social media, sprzedaży czy wystąpień publicznych. Czy są to umiejętności, który jesteś w stanie się nauczyć? Doświadczenie moich klientek pokazuje, że tak. Nie wszystkich od razu, ale markę budujesz przecież przez całe życie, więc możesz rozłożyć zdobywanie ich w czasie. Określ, które są niezbędne na początku i zacznij nad nimi pracować, aby Twoja marka osobista mogła się rozwijać.

 

______________________________

Jakie przekonania, mentalne bariery, powodują, że Twoja marka osobista jeszcze nie świeci pełnym blaskiem? A możesz jesteś już na takim etapie, że poradziłaś sobie z dawnymi przekonaniami? Bądź inspiracją dla innych, podziel się zatem w komentarzu, jakie działania pozwoliły Ci pokonać swoje „gremliny”.

JUSTYNA KOPEĆ

Towarzyszy w rozwoju Twojej marki osobistej. Ekspert i trener budowania marki osobistej. Specjalistka marketingu online, szkoleniowiec, przedsiębiorca (właścicielka agencji marketingowej, współwłaścicielka Marka Ty Sp. z o.o.), autorka 6. książek. Członek Polskiego Stowarzyszenia Public Relations.

Jeśli chciałabyś, abym pomogła Tobie przejść drogę tworzenia własnej marki osobistej – zachęcam do kontaktu. Prowadzę zarówno audyty dotychczasowych Twoich działań offline i online, jak również opracowuję strategie i je wdrażam. Wystarczy, że do mnie napiszesz na adres: kontakt@JustynaKopec.pl lub zadzwonisz pod numer tel. 600 986 970.

Zachęcam Ciebie do pobrania bezpłatnego ebooka „7 błędów, które marki popełniają w mediach społecznościowych”. Dostęp do niego uzyskasz wchodząc na stronę https://justynakopec.pl/prezent