Jak rozwinąć biznes dzięki social mediom?

7 września 2021

Na co dzień pracuję z kobietami, które chcą wziąć życie we własne ręce. W związku z tym zaczynają budować swoją niezależność zakładając swój biznes lub działając w strukturach marketingu sieciowego. W pewnym momencie naszej współpracy każda z nich zwraca się do mnie z pytaniem: jak rozwinąć swój biznes dzięki social mediom?

Tak wiele razy odpowiadałam na to pytanie, że w końcu nadszedł czas, abym zrobiła to w formie artykułu, do którego będzie mogła sięgnąć każda przedsiębiorcza kobieta. Kobieta, która chce zmiany w swoim życiu.

Poniżej przygotowałam 5 punktów, dzięki którym będziesz mogła zbudować swoją strategię rozwoju biznesu w mediach społecznościowych. Nie tylko je przeczytaj, ale przede wszystkim zacznij z nimi działać. Oto one:

 

1. Wybierz medium, w którym będziesz prowadzić działania

Gdzie jest twój klient? Z którego portalu najczęściej korzysta? Twoim zadaniem jest być tam gdzie jest Twój klient.

Jeśli prowadzisz działalność skierowaną do biznesu, powinnaś być na LinkedIn. Jeżeli działasz w branży beauty, kulinarnej lub podróżniczej może powinnaś zainwestować w rozwój swojego kanału na Instagramie. Jeśli jednak nie za bardzo jesteś w stanie określić, które medium skupia Twoich klientów, to warto być obecnym na Facebooku, który jest obecnie największym medium społecznościowym na świecie.

Wybór platformy na początku działalności jest konieczny, bowiem nie jesteś w stanie być jednocześnie we wszystkich mediach. Owszem, powinnaś założyć swoje profile w wielu portalach, ale głównie po to, aby zarezerwować swoją nazwę. Jednak rozpocznij działanie od jednego medium. Poznaj je, zacznij rozumieć zasady, którymi się kieruje i działaj do pierwszych konkretnych efektów. Dopiero wówczas możesz dołączyć kolejną platformę. Każde medium wymaga trochę innej formy komunikacji i musisz to uwzględnić w swoich działaniach.

 

2. Pokaż swoją twarz, pokaż ludzką twarz biznesu

Ludzie bardziej ufają ludziom niż znaczkom logotypów. Według badania Havas Group tylko 47% marek firmowych jest postrzegana jako godna zaufania. Gdy jednak twarzą marki zostaje człowiek procenty idą zdecydowanie w górę, do 83%.

Z człowiekiem odbiorca może się utożsamić. Z jego emocjami, wahaniami, oczekiwaniami, marzeniami, frustracjami. Trudno zaś utożsamić się z logotypem. Jeśli sama nie chcesz być twarzą swojego biznesu, to niech tą twarzą będzie ktoś z Twojego zespołu. Postaw na człowieka, a nie na bezosobowy twór.

 

3. Ustal harmonogram działań

Moje doświadczenie pracy z klientami pokazuje, że tylko 5-10% z nich ma wypracowany plan swojego działania. Wiedzą, jakie cele mają w zakresie najbliższego miesiąca, kwartału, półrocza i roku. Te najważniejsze punkty, które mogą stworzyć swoistą mapę rozwoju biznesu.

Nie wyobrażam sobie, żebym działała spontanicznie. Takie działanie przynosi też spontaniczne efekty. Prowadząc swój biznes naprawdę muszę wiedzieć, co kiedy się dzieje i jakie mogę mieć spodziewane przychody. Planowanie najważniejszych punktów sprawia też, że nie kanabalizuję swoich projektów, wystawiając je jednocześnie na rynek.

Uważam planowanie głównych punktów za swój obowiązek biznesowy. Jednocześnie jestem świadoma, że obecne czasy wymagają elastyczności i zwinności. Ta, w moim przypadku, objawia się tym, że w ramach realizacji planu stosuję różne taktyki. Sprawdzam, co obecnie jest na rynku i dostosowuję swoje działania.

 

4. Buduj społeczność

Każdy biznes jest dla kogoś. Ktoś jest Twoim odbiorcą. Jeśli tworzysz biznes, to moim zdaniem zakładasz, że ktoś kupi coś od Ciebie. Wówczas Twoja praca ma sens. Biznes potrzebuje przepływów finansowych, a one biorą się z tego, że ktoś kupi Twoje rozwiązanie, Twoją usługę lub produkt.

Nie powinnaś swoich profili w mediach społecznościowych prowadzić jak słupa ogłoszeniowego, zakładając, że w końcu ktoś się natknie na Twój komunikat. Jest mało prawdopodobne, że tak się stanie. W świecie online jest mnóstwo firm, mnóstwo marek, które potrafią zatrzymać klienta. Do tego dochodzi dużo rozpraszaczy, które walczą o uwagę Twojego potencjalnego odbiorcy. Twoją rolą jest zatem tak kreować swój przekaz, aby budować wokół swojej marki społeczność.

Społeczność to grupa osób, która za Tobą podąża, którą ciekawią Twoje rozwiązania, która tworzy między sobą unikalne powiązania. Społeczność sprawia, że także inni w tym internetowym świecie szybciej zwrócą na Ciebie uwagę.

Społeczność musisz do czegoś zaprosić (cel, wizja) oraz potrafić nią animować. To nie jest jednorazowe działanie, tylko długodystansowa praca. Wymaga ona Twojego zaangażowania, jednak efekty, które dzięki temu będziesz mieć, mogą przerosnąć Twoje oczekiwania. Jeśli będziesz potrafiła jej słuchać, to sama społeczność przyniesie Ci pomysły na produkty, których potrzebuje, oraz tematy na live’y i posty.

 

5. Zainwestuj w płatne promocje, reklamy

Jeśli chcesz przyspieszyć rozwój swojego biznesu, czas żebyś pomyślała o reklamach. Póki co ich koszt w mediach społecznościowych wciąż jest niewysoki i nawet z budżetem 100 zł miesięcznie możesz dotrzeć do swoich potencjalnych odbiorców i klientów.

Reklama w mediach tradycyjnych zazwyczaj jest niedostępna dla małych i średnich firm. Jej koszty są wysokie, a możliwość dotarcia do odpowiedniej grupy odbiorców znikoma. Reklama w social media jest zupełnie inna. Możesz precyzyjnie wskazać grupę, do której chcesz, aby dotarł Twój komunikat. Możesz wybrać porę i częstotliwość kontaktu. Możesz na bieżąco sprawdzać co działa, a co nie i wstrzymywać kampanie, które nie działają lub działają słabo. Do tego naprawdę nie zrujnujesz swojego budżetu, bo niezależnie od tego, czy stać Cię na 100, 1000 czy 10.000 zł budżetu reklamowego, każda z tych opcji przyniesie Ci rezultaty. Mniejszy czy większy budżet sprawi tylko, że będą one mniejsze lub większe.

To dzięki efektom reklamy w mediach społecznościowych zrozumiałam, że jest ona inwestycją w biznes, a nie jedynie kosztem. Praktycznie każda złotówka zainwestowana w reklamę zwróciła mi się kilkukrotnie. Zachęcam Cię również, abyś i Ty w ten sam sposób spojrzała na reklamę, jako na inwestycję w rozwój swojego biznesu.

 

______________________

Podsumowując: media społecznościowe są bardzo demokratyczne i dadzą Ci możliwość rozwoju biznesu. Warto jednak, żebyś podeszła do nich z konkretnym planem, a nie trwoniła czas oglądając i czytając posty innych. Owszem, możesz zrobić research konkurencji, sprawdzić, jakie są obecnie trendy w Twojej branży i w marketingu, jednak jak najszybciej przechodź do działania.

Te pięć punktów, które wymieniłam wcześniej, mogą być dla Ciebie wskazówkami do stworzenia strategii rozwoju biznesu dzięki social mediom. Zacznij je realizować krok po kroku, a zobaczysz, że efekty przyjdą.

Jeśli jednak chciałabyś popracować indywidualnie ze mną lub z innym ekspertem z mojego zespołu, to zapraszam do współpracy. Skorzystaj z naszego wsparcia, dzięki któremu na rezultaty nie będziesz musiała czekać lata. W końcu nie bez przyczyny jestem nazywana jedną z najskuteczniejszych trenerek w Polsce 😊

5 2 votes
Ocena artykułu

O Autorce

Justyna Kopeć

Justyna Kopeć

Konkretnie o marce osobistej

Towarzyszę liderkom w rozwoju marki osobistej i biznesu online. Jestem PR-owcem oraz specjalistką marketingu online. Prowadzę szkolenia, z których dotychczas skorzystało ponad 7000 osób.

Jako przedsiębiorczyni jestem właścicielką agencji marketingowej Blue Brand. Należę do Polskiego Stowarzyszenia Public Relations oraz Polish Business Club.

Jestem autorką i współautorką 10 książek, z których ostatnia to “Marka osobista i biznes online (nie tylko dla przedsiębiorczych kobiet)”.

Jeśli chciałabyś, abym pomogła Tobie przejść drogę tworzenia własnej marki osobistej i biznesu online – zachęcam do kontaktu. Prowadzę zarówno audyty dotychczasowych Twoich działań offline i online, jak również opracowuję strategie i je wdrażam.

Przejdź na stronę KONSULTACJE i zapisz się na niezobowiązujące 20-minutowe bezpłatne konsultacje ze mną.

Przeczytaj także

Jakie są archetypy Polaków [wyniki testu]

Jakie są archetypy Polaków [wyniki testu]

Czy jako Polacy jesteśmy osobami, które lubią pouczać innych, uwodzić, czy też tworzyć dla nich nowe światy? Jakie są zatem archetypy Polaków? Na to pytanie postaram się odpowiedzieć na podstawie wyników testu „Jakim archetypem marki jesteś”, który można rozwiązać na...

Inspirujące filmy dla przedsiębiorczych kobiet – 5 moich propozycji

Tytuł tego artykułu: "inspirujące filmy dla przedsiębiorczych kobiet" może zaskoczyć wiele osób, które mnie znają. Dlaczego? Bowiem w moim rodzinnym domu nie było telewizora, w dorosłym życiu również nigdy nie widziałam sensu w tym, żeby telewizor posiadać (z krótkim...

Jakie są archetypy Polaków [wyniki testu]

Czy jako Polacy jesteśmy osobami, które lubią pouczać innych, uwodzić, czy też tworzyć dla nich nowe światy? Jakie są zatem archetypy Polaków? Na to pytanie postaram się odpowiedzieć na podstawie wyników testu „Jakim archetypem marki jesteś”, który można rozwiązać na...

Najczęściej popełniane błędy na Instagramie

Każdego dnia na platformach społecznościowych pojawiają się miliony zdjęć, filmów i postów. Media społecznościowe to nasze drugie życie. Choć bywają i tak stargetowne osoby, które twierdzą, że media społecznościowe to całe ich życie. Nie oddzielają tego, co dzieje się...

10 pomysłów na angażujące wezwania do działania na Instagramie

Zaangażowana społeczność jest najważniejszym elementem powodzenia, lub nie, naszego biznesu online. Możesz mieć produkty, usługi, wiedzę i rozwiązania, ale jeśli nie będziesz mieć osób, które od Ciebie kupują, Twoja marka nie będzie przynosiła Ci korzyści finansowych....

Subskrybuj
Powiadom o
0 komentarzy
Informacje zwrotne w treści
Wyświetl wszystkie komentarze