blog Justyna Kopeć największe wpadki wizerunkowe 2021

Największe wpadki wizerunkowe 2021 roku

Rok 2021 to już drugi rok, w którym pandemia dyktowała warunki. Zresztą dwie z wpadek wizerunkowych, które poniżej przedstawiam, dotyczą właśnie komunikacji osób znanych związanej z informacjami o koronawirusie. Nasze gwiazdy nie dawały jednak o sobie zapomnieć. W tym artykule przygotowałam zestawienie największych wpadek wizerunkowych 2021 roku.

Listę osób, które uwzględniłam w tym rankingu, pomogły mi stworzyć same media, bowiem te wpadki były najczęściej przez nie komentowane. Zaś kolejność pomogli ustalić moi odbiorcy w dwóch ankietach, które przeprowadziłam w pierwszych dniach stycznia 2022 roku. Jedna odbyła się na mojej grupie mentoringowej, a druga poprzez formularz Google. I do wypełnienia tej drugiej zachęcałam w wielu postach oraz w mailingu wysłanym do ponad 7000 moich subskrybentów. W sumie oddano kilkaset głosów, więc na ich podstawie można już wysnuć pewne wnioski.

Wyniki z jednej strony trochę mnie zaskoczyły, a z drugiej trochę zasmuciły. Niemniej poniżej prezentuję je według takiej kolejności, jakie im nadaliście.

Poznaj największe wpadki wizerunkowe 2021 roku:

1. Barbara Kurdej-Szatan – wulgarny wpis w mediach społecznościowych na temat Straży Granicznej – 31% Waszych głosów
2. Beata Kozidrak – jazda pod wpływem alkoholu – 19%
3. Bożena Dykiel – wypowiedź w telewizji śniadaniowej, że pandemia to wymysł bogaczy, połączona z reklamą “Magicznych okularów” – 17%
4. Edyta Górniak – uznawanie pandemii za wymysł, ikona antyszczepionkowców – 15%
5. Piotr Kraśko – kilkuletnia jazda samochodem bez ważnego prawa jazdy – 9%
6. Mama Ginekolog – kryzys wizerunkowy po tym, jak przyznała się, że nie zdała egzaminu na specjalizację – 7%
7. Rafał Brzoska – publikacje dotyczące “Pandora Papers” – 2%

1. Barbara Kurdej-Szatan

Niechlubne pierwsze miejsce należy do Barbary Kurdej-Szatan za jej wulgarny wpis na Instagramie dotyczący zachowania Straży Granicznej w kryzysie migracyjnym, który jest na wschodniej granicy Polski. To najgłośniejszy kryzys 2021 roku. Wystarczy powiedzieć, że aktorka straciła wiele kontraktów i naraziła się na ostracyzm części środowiska. Nie będę dolewać oliwy do ognia i dodam tylko, że według mnie pani Barbara pomieszała działanie w dwóch strefach: prywatnej i publicznej.

To, co robimy prywatnie nie zawsze jest akceptowane w naszym życiu publicznym (i na odwrót), a budując markę osobistą skazujemy się nijako na wąski wybór tematów, które poruszamy. Z drugiej strony rozumiem, że aktorka chciała zwrócić uwagę na bardzo trudny temat. W moim przekonaniu mogła to jednak zrobić w bardziej akceptowalny sposób. Mamy przecież wiele przykładów jej koleżanek i kolegów, którzy również chcą wykorzystać swoje zasięgi w słusznym, społecznym celu, ale ich wybory komunikacji tego są zupełnie inne (bez wulgaryzmów, a z pokazywaniem możliwości i rozwiązań).

2. Beata Kozidrak

W przypadku drugiego miejsca napiszę szczerze, że traciłam już wiarę w ludzi. Szczególnie, gdy zobaczyłam wyniki ankiety na grupie mentoringowej, gdzie oddano ZERO głosów na wpadkę Beaty Kozidrak. Miałam wrażenie, że tak się przyzwyczailiśmy do pijanych kierowców na drogach, że wpadka gwiazdy nie zrobiła na nas wrażenia. Na szczęście wyniki głosowania kompletnie zmieniła ankieta na Google, w której to przypadek Beaty K. o włos wygrał z historią napisaną przez Barbarę Kurdej-Szatan.

Sama nie rozumiem zachowania piosenkarki. Jednocześnie ta historia pokazuje nam, że budowaną przez wiele lat markę osobistą, reputację, można stracić w kilka chwil. A reagowanie na taki kryzys naprawdę do najprostszych nie należy, co zresztą pokazują działania, w moim odczuciu spóźnione, Beaty Kozidrak, a po ogłoszeniu wyroku sądu jeszcze arogancja jej mecenasów. Cóż, z roli gwiazdy trudno jest wyjść.

3. Bożena Dykiel

Trzecie miejsce to wypowiedź Bożeny Dykiel w telewizji śniadaniowej Dzień Dobry TVN, że pandemia to wymysł bogaczy, połączona z reklamą “Magicznych okularów”. Wypowiedź przerwana zresztą od razu przez prowadzące rozmowę. Właściwie to trudno mi się do tego zachowania aktorki w jakikolwiek sposób odnieść. Może dlatego, że sama w październiku i listopadzie 2021 chorowałam na koronawirusa i z jego skutkami zmagam się do dzisiaj.

Cóż, być może pani Bożena takiego doświadczenia nie miała, być może nikt w jej rodzinie czy wśród znajomych nie chorował i nie umarł z powodu covidu. Jej wiara w teorie spiskowe niewątpliwie spowodowała brak mojej wiary w jej zdrowy rozsądek.

4. Edyta Górniak

Ciut niżej za historią Bożeny Dykiel uplasowała się się z tego samego nurtu historia Edyty Górniak. Niewątpliwie jest to idolka mojej młodości. Uwielbiam jej głos, uwielbiam stare kawałki (bo prawda jest taka, że tylko o nich możemy mówić, bo przecież od wielu lat nie wydała żadnej płyty). W grudniu 2019 roku, a zatem chwilę przed pandemią byłam na jej koncercie i też byłam zachwycona.

Oddzielając jednak jej umiejętności wokalne i sceniczne od jej sposobu myślenia, mogę powiedzieć, że o ile pierwszymi jestem zachwycona, to drugie mnie zasmucają. Cóż, mam wrażenie, że piosenkarka mocno już oderwała się od ziemi i lata w przestworzach, które dla wielu, w tym dla mnie, są kompletnie niedostępne. Nie zdziwiłam się zatem jej negacją pandemii czy mocnemu oporowi przeciwko szczepieniom. Dziwię się jednak, że media poświęcają temu aż tyle czasu. Rozumiem jednak ich pobudki: nieważne co, ważne, żeby się klikało.

5. Piotr Kraśko

Miejsce piąte należy do Piotra Kraśki. W grudniu 2021 roku okazało się bowiem, że sąd skazał go za jazdę samochodem bez ważnego prawa jazdy. Co gorsza, nie był to incydent, a proceder trwający kilka lat. Szef Faktów TVN musiał zmierzyć się z największym w jego karierze kryzysem wizerunkowym.

Dziennikarz, który przez wiele lat był wysoko w rankingach wiarygodności, zareagował błyskawicznie, przekazując za pomocą swoich mediów społecznościowych pełne skruchy oświadczenie. Brawo za podjęcie rękawicy i zmierzenie się z sytuacją, a nie udawanie, że to nic takiego.

Wielu ekspertów zastanawiało się, jaki ta wpadka będzie miała wpływ na karierę dziennikarza, wróżąc mu wielomiesięczne zejście ze sceny. Życie pokazało jednak inne rozwiązanie i już w wigilię mogliśmy go oglądać prowadzącego główne wydanie Faktów. Nie wiem, czy to za sprawą braków kadrowych, czy też budowanej wiele lat reputacji rzetelnego dziennikarza.

6. Mama Ginekolog

Mimo, że samodzielnie potrafi uzbierać na Wielką Orkiestrę Świątecznej Pomocy kilka milionów złotych, to jednak jest to influencerka znana przede wszystkim w świecie online. Media podchwyciły informację o tym, że przyznała się, że nie zdała egzaminu na specjalizację. Jednak, ponieważ nie jest to celebrytka, którą widzimy na ściankach, to nie pastwiły się specjalnie długo nad Nicole Sochacki-Wójcicką.

Mam wrażenie, co zresztą pokazują wyniki mojej ankiety, że również jej społeczność nie odebrała tego jednoznacznie negatywnie. Zapłakana Nicole raczej pokazała swoją autentyczność i chyba taki właśnie oddźwięk miała ta informacja. Uważam, że wybrała dobrą drogę do powiedzenia prawdy, bo przecież o wiele gorzej byłoby, gdyby ten fakt przemilczała, a jakiś życzliwy by go wyciągnął na światło dzienne.

7. Rafał Brzoska

Multimilioner czasów pandemii. Należący do niego InPost wyrósł na jednego z głównych wygranych koronawirusa nie tylko w Polsce, ale i w Europie. Oczy wielu zwrócone są na tego przedsiębiorcę, który zachłannie korzysta z obecnej popularności i na swoich kanałach social media dzieli się swoim życiem z Omeeną Mensah oraz swoimi przemyśleniami. Niekiedy te przemyślenia nie zyskują aprobaty.

Przypomnijmy, że dziennikarze “Gazety Wyborczej” podali, że biznesmen transferował pieniądze na Cypr. Cała historia to wątek międzynarodowego śledztwa, nazwanego „Pandora Papers”. Ile w tym prawdy o nieuczciwym zachowaniu Brzoski, zapewne szybko się nie dowiemy. On sam jednak próbował odeprzeć ataki w różnych postach i relacjach na portalach społecznościowych.

To, że podjął rękawicę, to dobrze. Trudno być szkalowanym i nie zabierać głosu. Moim zdaniem jednak niektóre wypowiedzi były niepotrzebne i dodawały niesmaku całej sprawie.

____________________
Rok 2021 obfitował w wiele skandali, które cieniem kładły się na osoby znane. Mam jednak wrażenie, że niektóre były przez media przedstawiane w tendencyjny sposób lub zmiatane pod dywan, jak choćby konflikt między Robertem Lewandowskim a jego byłym menedżerem Cezarym Kucharskim. Zresztą ikona polskiej i międzynarodowej piłki nożnej, jest nietykalna. Bo przecież mieliśmy jeszcze szybko zgaszony skandal z kupowaniem dyplomów wyższych uczelni czy też absencję na meczu reprezentacji Polski z Węgrami. Cóż, takiej marce nic nie zaszkodzi.

I mimo dosyć ostrego przywołania polskiego piłkarza w podsumowaniu tego artykułu, chcę nadmienić, że jego działalność napawa mnie dumą. Nikt w ostatnich latach nie zrobił tyle dla promocji Polski i polskości niż właśnie Robert Lewandowski.

Tobie jednak życzę przemyślanego budowania marki osobistej. Budują ją tak, żebyś nie musiała się oblewać rumieńcem z zawstydzenia i żebyś nie musiała niczego chować pod dywan. Jestem przekonana, że długodystansowo uczciwość, autentyczność, wartość wygrywają.

A przy okazji: czy jest jakiś kryzys wizerunkowy z 2021 roku, który według Ciebie powinien jeszcze znaleźć się na tej liście? Napisz w komentarzu pod tym artykułem.

5 2 votes
Ocena artykułu

O Autorce

Justyna Kopeć

Justyna Kopeć

Strateżka marki osobistej

Towarzyszę liderkom w rozwoju marki osobistej i biznesu online. Jestem PR-owcem oraz specjalistką marketingu online. Prowadzę szkolenia, z których dotychczas skorzystało ponad 7000 osób.

Jako przedsiębiorczyni jestem właścicielką agencji marketingowej Blue Brand. Należę do Polskiego Stowarzyszenia Public Relations oraz Polish Business Club.

Jestem autorką i współautorką 10 książek, z których ostatnia to “Marka osobista i biznes online (nie tylko dla przedsiębiorczych kobiet)”.

Jeśli chciałabyś, abym pomogła Tobie przejść drogę tworzenia własnej marki osobistej i biznesu online – zachęcam do kontaktu. Prowadzę zarówno audyty dotychczasowych Twoich działań offline i online, jak również opracowuję strategie i je wdrażam.

Przejdź na stronę KONSULTACJE i zapisz się na niezobowiązujące 20-minutowe bezpłatne konsultacje ze mną.

jak założyć swój sklep online

Przeczytaj także

Transformacja marki: Jak zmienić swój archetyp marki?

Marka osobista, podobnie jak każda marka, może ewoluować i zmieniać się z biegiem czasu. Czasami zmiana jest konieczna, aby lepiej odzwierciedlić nowe wartości, misje lub zmiany w otoczeniu rynkowym. Jednym ze skutecznych sposobów na przeprowadzenie transformacji...

Zrozumienie 12 archetypów marki: Kompletny przewodnik

Budowanie marki osobistej to coś więcej niż tylko logo i kolorystyka. To także sposób, w jaki komunikujesz swoje wartości i osobowość. Jednym z najskuteczniejszych narzędzi w budowaniu marki jest zrozumienie archetypów marki. Archetypy pomagają stworzyć głębokie,...

Subskrybuj
Powiadom o

0 komentarzy
Najstarszy
Najnowszy Najczęściej głosowano
Informacje zwrotne w treści
Wyświetl wszystkie komentarze
[instagram-feed]