Zaufanie. Często w życiu bywają takie sytuacje, w których bazujemy na pewnym kredycie zaufania. Podobnie jest w przypadku wyboru dóbr i usług. Zdecydowanie wolimy przeczytać rekomendacje klientów, którzy skorzystali przed nami z konkretnych usług firmy.
W dobie Internetu istnieje możliwość publicznej oceny i określenia poziomu satysfakcji m.in. z dokonanych wyborów podczas zakupów. Komentarze innych użytkowników wywierają wpływ i pomagają w podjęciu decyzji dla kolejnych konsumentów. Dwóch na trzech klientów potwierdza, że przed dokonaniem zakupów przegląda rekomendacje innych użytkowników zamieszczone w Internecie. Większość z nas za wszelką cenę stara się minimalizować ryzyko nietrafionych zakupów. Dlatego tak ważne jest, aby nakłaniać swoich klientów do pozostawiania opinii na temat firmy. Dzięki temu istnieje duże prawdopodobieństwo, że Twoja sprzedaż się zwiększy.
Większość witryn internetowych, najczęściej na dole strony posiada miejsce na opinie użytkowników. Jednak często zdarza się tak, że są to tylko puste pola. Niestety, spora część przedsiębiorstw traktuje tę zakładkę jako standard, który powinna mieć każda strona internetowa zajmująca się sprzedażą. Oceny, jeżeli już się jednak pojawiają, są krótkie i zdawkowe. Choć najczęściej są one pozytywne, nie niosą za sobą wielu szczegółowych informacji. Jednak warto zaznaczyć, że im są dłuższe, bardziej szczegółowe, a przede wszystkim wynikające z osobistych doświadczeń – tym lepiej.
Zatem w jaki sposób zachęcić klientów do pozostawienia oceny firmy?
1. Uprość możliwość dodawania komentarzy
Jeden z najprostszych sposobów do zachęcenia, aby klient zostawił ocenę dotyczącą firmy. Skomplikowane formularze odstraszają. Uprość procedurę dodawania komentarzy. Często wykorzystywanym przez firmy trikiem jest zostawienie opinii po zalogowaniu się w mediach społecznościowych lub za ich pomocą. Co istotne, takie komentarze zyskują na wiarygodności, ponieważ nie są anonimowe.
2. Rywalizacja
Chodzi tu o wprowadzenie małego elementu rywalizacji. Dlaczego? Lubimy nutkę adrenaliny w niektórych sferach naszego życia. Warto premiować najbardziej aktywnych użytkowników. Będzie to swoisty element gry. Dokładnie zastanów się, jaką stawkę zaproponujesz dla „zwycięzców”. W jaki sposób? Wyznacz drobne nagrody, np. punkty i stopnie wtajemniczenia dla najbardziej aktywnych użytkowników. Najistotniejsze jest zachęcenie użytkowników do interakcji.
3. Ocena wykorzystana jako content
Bazując na opiniach klientów można tworzyć np. rankingi produktów czy nawet poradniki, które będą informować o najważniejszych cechach danych produktów. Kolejnym pomysłem jest także umieszczanie opinii na chociażby infografikach, „przemycenie” ich w subtelny i niepostrzeżony sposób. Takie działanie skutkuje większym zaufaniem dla firmy.
4. Bądź ekspertem
Ważne, aby być ekspertem w swojej dziedzinie i nie zapominać o tym oferując swoje usługi. Jednak bycie „ekspertem” może być także zarezerwowane dla klientów, którzy skorzystali z naszej oferty. Tworząc moduł, który będzie służył ocenie satysfakcji z konkretnych usług, postaw na typ ekspercki. Chodzi tu o zaawansowany model oceny cech produktu. Taka forma będzie przede wszystkim bardziej profesjonalna i zachęci do wystawienia opinii.
5. Questions and answers
Rzadko spotykana forma oceny produktów i usług, jednak bardzo interesująca i prosta. Jest to też metoda, która pozwala wykazać się obsłudze podczas tworzenia pytań i odpowiedzi. Taki rodzaj oceny może być także dobrą zabawą dla oceniającego. Odpowiadanie na pytania z przygotowanymi już odpowiedziami jest najczęściej lekkie, łatwe i przyjemne. Przecież nie jest to test zaliczeniowy.
6. Dostosuj motyw do branży
Najczęściej wykorzystywanym motywem do oceny są gwiazdki. Oczywiście jest to uniwersalny symbol, który warto zastąpić jakimś znakiem graficznym pasującym do marki czy asortymentu, którym dysponujemy. To kreatywne działanie na pewno wyróżni naszą stronę internetową i sposób oceny.
7. Profity za oceny i opinie
Istnieje wiele sposobów, aby obdarowywać wybranych klientów bonusem za najciekawsze opinie. Jednym z wielu jest np. zorganizowanie konkursu na najciekawszą ocenę. Pośród osób, których opinie będą szczegółowe i atrakcyjne, mogą zostać wylosowane nagrody lub kupony rabatowe.
__________________________________
Komentarze innych mają duży wpływ na decyzje zakupowe. W pierwszej kolejności bierzemy pod uwagę opinię znajomych, zaś następnie osób trzecich. Takie działania ze strony konsumenta są potwierdzeniem „dobrych wyborów”, a także pewnego rodzaju weryfikacją. Duża ilość opinii to także wzrost zainteresowania ze strony innych użytkowników, a także naszych potencjalnych klientów.
To tylko kilka powodów, które na pewno pomogą zachęcić klientów do zostawienia opinii na temat dóbr i usług. Zachęcam także do poszukiwania własnych rozwiązań. Jeżeli posiadacie jakieś własne, sprawdzone patenty, podzielcie się nimi! Czekam na Wasze komentarze.