Opinie klientów – 7 kroków jak zachęcać do oceny firmy

9 kwietnia 2019

Zaufanie. Często w życiu bywają takie sytuacje, w których bazujemy na pewnym kredycie zaufania. Podobnie jest w przypadku wyboru dóbr i usług. Zdecydowanie wolimy przeczytać rekomendacje klientów, którzy skorzystali przed nami z konkretnych usług firmy.

W dobie Internetu istnieje możliwość publicznej oceny i określenia poziomu satysfakcji m.in. z dokonanych wyborów podczas zakupów. Komentarze innych użytkowników wywierają wpływ i pomagają w podjęciu decyzji dla kolejnych konsumentów. Dwóch na trzech klientów potwierdza, że przed dokonaniem zakupów przegląda rekomendacje innych użytkowników zamieszczone w Internecie. Większość z nas za wszelką cenę stara się minimalizować ryzyko nietrafionych zakupów. Dlatego tak ważne jest, aby nakłaniać swoich klientów do pozostawiania opinii na temat firmy. Dzięki temu istnieje duże prawdopodobieństwo, że Twoja sprzedaż się zwiększy.

Większość witryn internetowych, najczęściej na dole strony posiada miejsce na opinie użytkowników. Jednak często zdarza się tak, że są to tylko puste pola. Niestety, spora część przedsiębiorstw traktuje tę zakładkę jako standard, który powinna mieć każda strona internetowa zajmująca się sprzedażą. Oceny, jeżeli już się jednak pojawiają, są krótkie i zdawkowe. Choć najczęściej są one pozytywne, nie niosą za sobą wielu szczegółowych informacji. Jednak warto zaznaczyć, że im są dłuższe, bardziej szczegółowe, a przede wszystkim wynikające z osobistych doświadczeń – tym lepiej.

Zatem w jaki sposób zachęcić klientów do pozostawienia oceny firmy?

1. Uprość możliwość dodawania komentarzy

Jeden z najprostszych sposobów do zachęcenia, aby klient zostawił ocenę dotyczącą firmy. Skomplikowane formularze odstraszają. Uprość procedurę dodawania komentarzy. Często wykorzystywanym przez firmy trikiem jest zostawienie opinii po zalogowaniu się w mediach społecznościowych lub za ich pomocą. Co istotne, takie komentarze zyskują na wiarygodności, ponieważ nie są anonimowe.

 

2. Rywalizacja

Chodzi tu o wprowadzenie małego elementu rywalizacji. Dlaczego? Lubimy nutkę adrenaliny w niektórych sferach naszego życia. Warto premiować najbardziej aktywnych użytkowników. Będzie to swoisty element gry. Dokładnie zastanów się, jaką stawkę zaproponujesz dla „zwycięzców”. W jaki sposób? Wyznacz drobne nagrody, np. punkty i stopnie wtajemniczenia dla najbardziej aktywnych użytkowników. Najistotniejsze jest zachęcenie użytkowników do interakcji.

 

3. Ocena wykorzystana jako content

Bazując na opiniach klientów można tworzyć np. rankingi produktów czy nawet poradniki, które będą informować o najważniejszych cechach danych produktów. Kolejnym pomysłem jest także umieszczanie opinii na chociażby infografikach, „przemycenie” ich w subtelny i niepostrzeżony sposób. Takie działanie skutkuje większym zaufaniem dla firmy.

 

4. Bądź ekspertem

Ważne, aby być ekspertem w swojej dziedzinie i nie zapominać o tym oferując swoje usługi. Jednak bycie „ekspertem” może być także zarezerwowane dla klientów, którzy skorzystali z naszej oferty. Tworząc moduł, który będzie służył ocenie satysfakcji z konkretnych usług, postaw na typ ekspercki. Chodzi tu o zaawansowany model oceny cech produktu. Taka forma będzie przede wszystkim bardziej profesjonalna i zachęci do wystawienia opinii.

 

5. Questions and answers

Rzadko spotykana forma oceny produktów i usług, jednak bardzo interesująca i prosta. Jest to też metoda, która pozwala wykazać się obsłudze podczas tworzenia pytań i odpowiedzi. Taki rodzaj oceny może być także dobrą zabawą dla oceniającego. Odpowiadanie na pytania z przygotowanymi już odpowiedziami jest najczęściej lekkie, łatwe i przyjemne. Przecież nie jest to test zaliczeniowy.

 

6. Dostosuj motyw do branży

Najczęściej wykorzystywanym motywem do oceny są gwiazdki. Oczywiście jest to uniwersalny symbol, który warto zastąpić jakimś znakiem graficznym pasującym do marki czy asortymentu, którym dysponujemy. To kreatywne działanie na pewno wyróżni naszą stronę internetową i sposób oceny.

 

7. Profity za oceny i opinie

Istnieje wiele sposobów, aby obdarowywać wybranych klientów bonusem za najciekawsze opinie. Jednym z wielu jest np. zorganizowanie konkursu na najciekawszą ocenę. Pośród osób, których opinie będą szczegółowe i atrakcyjne, mogą zostać wylosowane nagrody lub kupony rabatowe.

 

 

__________________________________

Komentarze innych mają duży wpływ na decyzje zakupowe. W pierwszej kolejności bierzemy pod uwagę opinię znajomych, zaś następnie osób trzecich. Takie działania ze strony konsumenta są potwierdzeniem „dobrych wyborów”, a także pewnego rodzaju weryfikacją. Duża ilość opinii to także wzrost zainteresowania ze strony innych użytkowników, a także naszych potencjalnych klientów.

To tylko kilka powodów, które na pewno pomogą zachęcić klientów do zostawienia opinii na temat dóbr i usług. Zachęcam także do poszukiwania własnych rozwiązań. Jeżeli posiadacie jakieś własne, sprawdzone patenty, podzielcie się nimi! Czekam na Wasze komentarze.

5 3 votes
Ocena artykułu

O Autorce

Justyna Kopeć

Justyna Kopeć

Strateżka marki osobistej

Towarzyszę liderkom w rozwoju marki osobistej i biznesu online. Jestem PR-owcem oraz specjalistką marketingu online. Prowadzę szkolenia, z których dotychczas skorzystało ponad 7000 osób.

Jako przedsiębiorczyni jestem właścicielką agencji marketingowej Blue Brand. Należę do Polskiego Stowarzyszenia Public Relations oraz Polish Business Club.

Jestem autorką i współautorką 10 książek, z których ostatnia to “Marka osobista i biznes online (nie tylko dla przedsiębiorczych kobiet)”.

Jeśli chciałabyś, abym pomogła Tobie przejść drogę tworzenia własnej marki osobistej i biznesu online – zachęcam do kontaktu. Prowadzę zarówno audyty dotychczasowych Twoich działań offline i online, jak również opracowuję strategie i je wdrażam.

Przejdź na stronę KONSULTACJE i zapisz się na niezobowiązujące 20-minutowe bezpłatne konsultacje ze mną.

jak założyć swój sklep online

Przeczytaj także

3 sekrety marki osobistej, o których nie miałaś pojęcia

3 sekrety marki osobistej, o których nie miałaś pojęcia

Budowanie marki osobistej to proces, który wymaga czasu, zaangażowania i odpowiedniej strategii. Większość z nas słyszała o podstawowych zasadach budowania wizerunku – takich jak autentyczność, spójność czy wartości. Jednak istnieją pewne ukryte aspekty tworzenia...

Jak wybrać archetyp marki, który przyciągnie Twoją grupę docelową?

Budowanie marki osobistej to złożony proces, który wymaga przemyślanej strategii, a jednym z kluczowych elementów tej strategii jest wybór archetypu marki. Archetypy marki to narzędzia, które pozwalają przekazać wartości, misję oraz osobowość Twojej działalności w...

Subskrybuj
Powiadom o

0 komentarzy
Najstarszy
Najnowszy Najczęściej głosowano
Informacje zwrotne w treści
Wyświetl wszystkie komentarze
[instagram-feed]