trendy w marketingu online Justyna Kopeć blog artykuły

Podsumowanie 2017 roku i przewidywane trendy w marketingu online w 2018 roku

12 stycznia 2018

Końcówka starego roku i początek nowego zmuszają do refleksji i zastanowienia się nad tym, jaki to był rok. A 2017 rok moim zdaniem przejdzie do historii jako rok ZMIAN. W moim życiu marketera nigdy wcześniej nie miałam sytuacji, kiedy tydzień poza informacjami ze świata social media mogłam uznać za tydzień wypadnięcia z obiegu.

Co chwila największe serwisy społecznościowe zaskakiwały nas wprowadzonymi zmianami. I tak, w telegraficznym skrócie, przedstawiam Wam to, co według mnie zasługuje na zapamiętanie z tego roku.

 

FACEBOOK

W 2017 roku Facebook umocnił swoją pozycję dominatora na rynku mediów społecznościowych. Mam wrażenie, że tak jak kiedyś wchodziło się na Internet, tak teraz wchodzi się na Facebooka. 2017 rok na tym portalu to przede wszystkim:

  • 2 miliardy użytkowników na świecie!
  • 19 milionów zarejestrowanych kont w Polsce, z czego 13 milionów osób korzysta z FB poprzez urządzenia mobilne
  • rozbudowa funkcjonalności Live i zwiększenie jego dostępności
  • zdecydowane promowanie treści video
  • własne nakładki (frame) w FBstory
  • możliwość dodania video-cover na fanpage
  • rozbudowa sklepów na fanpage
  • wprowadzenie możliwości prowadzenia grup i wydarzeń przez fanpage, a w wydarzeniach zaś – możliwość wprowadzenia wydarzeń cyklicznych
  • ograniczenie zasięgów organicznych na naszych fanapage (spadek do 2-5%)
  • nowy menedżer reklam
  • zwiększenie świadomości pixela Facebooka i stojących za tym możliwości targetowania reklam

Część z powyższych rzeczy była już wprowadzana w 2016 roku, ale do świadomości marketingowej przebiła się zdecydowanie w roku 2017. Szczególnie końcówka tego roku przyniosła znaczące zmiany, które z pewnością będą kontynuowane w 2018 roku.

 

INSTAGRAM

Wow! Instagram przebił się jako bardzo modna aplikacja. Nadal trudno nią zarządzać z pozycji planowania postów przez zewnętrzne narzędzia. Nadal support Instagrama nie jest chętny do reagowania na nasze próby kontaktu z nim. Nadal sporo rzeczy dzieje się poza oficjalną informacją. Jednak to nie przeszkadza zdobywać Instagramowi gorących zwolenników i prześcignięcia w swoich zasięgach Snapchat’a.

Moim zdaniem najważniejsze zmiany w 2017 roku na Instagramie to:

  • 2,1 miliona użytkowników w Polsce, z czego aż 72% to kobiety
  • możliwość wysyłania wiadomości prywatnych (direct message)
  • możliwość połączenia konta na Instagramie z fanpage na Facebooku
  • w końcu statystyki na kontach firmowych oraz reklamy postów
  • spektakularna popularność InstaStory (funkcja przywłaszczona ze Snapchat, ale to na Instagramie została ulepszona i znikający kontent cieszy się niesamowitą popularnością)
  • za popularnością InstaStory doszła też opcja dla reklamodawców, którzy mogą wykorzystywać ten format w swoich kampaniach
  • dodanie nowych funkcjonalności do InstaStory: hashtagi, lokalizacje, ankiety, nakładki
  • możliwość robienia Live, także grupowego
  • wprowadzenie archiwum postów i InstaStory
  • dodanie opcji wyróżnienia InstaStory w profilu, dzięki czemu przedłużamy im życie i pozycjonujemy nadal markę

Instagram to moja ulubiona platforma. I, mimo że czasami narzekam, to jednak jestem jej gorącą zwolenniczką. InstaStory uwielbiam i widzę, jak ten znikający kontent coraz bardziej się rozwija. Poza tym, mimo iż uważa się, że Instagram jest najlepszy dla branży beauty, lifestyle, fitness, cooking i book, to niesamowite zasięgi osiągają także posty oraz profile pokazujące zwyczajne, codzienne życie.

 

MESSENGER

Pozostając nadal w w ekosystemie Facebooka, na uwagę zasługuje wydzielenie z Facebooka aplikacji Messenger. To już w pełni samodzielna aplikacja, z której możecie korzystać nawet jak nie macie swojego profilu na Facebooku. Platforma ta była w 2017 roku rozwijana, aby mogła jak najlepiej służyć użytkownikom.

Na uwagę, poza częścią zabawową (np. gry), zasługują 24-godzinne story. Gdy zintegrujecie je z aplikacją Facebooka, wówczas wystarczy filmik/zdjęcie zamieścić tylko na jednej aplikacji, aby było też dostępne na drugiej.

Ponadto to, co będzie zaprzątało znacząco uwagę marketerów w 2018 roku, to dostępność reklam w Messenger. To właśnie poprzez tę platformę ich otwieralność i klikalność jest największa i na pewno mądre marki będą chciały wykorzystać to do popularyzowania swoich produktów i usług.

 

GOOGLE

Google w tym podsumowaniu zamieszczać nie chciałam, bo to raczej nie social media, chociaż fragment społecznościowej działki Google znajdziemy w Google+ czy YouTube. Jednak, skoro o naszą uwagę walczy i Google i Facebook, ominąć go nie mogłam.

Google w tym roku dopieszczało swoje algorytmy, aby jak najbardziej odpowiadały one potrzebom użytkowników Internetu. Premiowane były strony, które mogą dać rozwiązanie naszym problemom oraz zaostrzony został trend promowania stron responsywnych. Skończyły się już czasy, gdy strona stworzona 2 lata temu mogła być aktualna.

Google chce także wzmocnić poczucie bezpieczeństwa użytkowników i w ostatnim czasie zaczął wymuszać stosowanie protokołu SSL. Co to oznacza – strony, które go nie posiadają są znakowane w Chrome jako niebezpieczne lub niezweryfikowane.

Nowością w Google z ostatniego miesiąca roku jest wprowadzenie rozszerzonego opisu meta strony. To nareszcie 320 znaków, a nie 160 jak było wcześniej. Wymusza to na firmach i osobach posiadających własną stronę modyfikację ich opisów. Na pewno warto to zrobić, tym bardziej, że testowane są w tym opisach również linki klikalne.

 

PRZEWIDYWANE TRENDY W 2018 ROKU

Marketing coraz bardziej przenosi swoje działania do Internetu. Nikt nie jest już obojętny na ponad 27 milionów użytkowników Internetu w Polsce. To grupa klientów, o którą warto powalczyć, tym bardziej, że coraz więcej z nas ma zaufanie do zakupów poprzez Internet, a zatem dochody z tego medium będą rosły.

Moim zdaniem, obserwując końcówkę 2017 roku, przewiduję, że coraz większe znaczenie dla marek w marketingu online będzie mieć:

  1. VIDEO, live, video 360, rozszerzona rzeczywistość

Żarty się skończyły. Jeśli jeszcze nie robisz materiałów video, to za moment może być już za późno. I to nie dlatego, że będą to robić wszyscy, ale właśnie dlatego, że będą to robić wszyscy i coraz trudniej będzie uzyskać efekt świeżości oraz wyróżnić się spośród innych.

Każdy z nas ma teraz podręczne studio nagraniowe przy sobie. Wystarczy sięgnąć do kieszeni lub do torebki i wyjąć smartfona lub iPhone. Dodatkowe aplikacje spowodują, że swój film możesz ozdobić napisami, przejściami, planszami. Czy potrzeba czegoś więcej, aby Twoi odbiorcy zapoznali się z Twoją marką? Chyba nie. Przestań szukać wymówek i użalać się nad sobą, ale w końcu weź się do pracy.

  1. Chat-boty

Odkąd się pojawił, ich rozwój był nieunikniony. I tylko 2017 rok pokazał, jak w nowości, której założenie kosztowało od kilkudziesięciu tysięcy w górę, może dojść do sytuacji, w której już od wakacji można je było stworzyć samodzielnie lub przy niskich nakładach finansowych. Niewątpliwie komunikacja poprzez boty będzie coraz bardziej popularna, zwłaszcza na Facebooku, Messenger i własnych stronach internetowych. W tym miejscu wracam jednak do podstaw: należy znać swojego klienta. Tak, bo zautomatyzowana komunikacja tej znajomości wymaga. Jeśli chcesz być skuteczny, musisz tak zarządzać komunikatem, żeby tą skuteczność on zapewniał.

 

  1. Mikroinfluencerzy

Trend, którego i ja doświadczam. Otrzymałam już kilka propozycji lokowania produktu, mimo że moje profile społecznościowe wcale nie mają kilku-kilkunastu tysięcy obserwujących,. W podsumowaniu 2016 roku niektórzy marketerzy wypowiadali się, że następuje zmierzch influencerów. I z tą teorią częściowo się zgadzam, bo bardzo duże influenserskie brandy zaczęły być traktowane jak część pop-kultury i celebryci. Zaczęto mówić, że nie mają oni już takiego kontaktu ze swoimi fanami, jak na początku, i ich wpływ jest mniejszy. Niemniej nadal szafiarki potrafią swoim reklamodawcom przynieść miliony dochodu. Gdy jednak jesteś mniejszą firmą i nie masz dużego budżetu na reklamę, to efekt, który mogą dać Twojej marce mikroinfluencerzy będzie niesamowity. Koszt tych działań czasami może być tylko kosztem przesłania mikroinfluencerowi na własność Twojego produktu, a efekt wirusowości rozniesie informację o Twojej marce dalej.

 

  1. Treści dopasowane do odbiorców

Kolejna rzecz, która dawała o sobie już znać pod koniec 2017 roku, a nabierze znaczenia w 2018 roku to treści dopasowane do odbiorców. I kolejny raz w tym tekście przypominam: musisz znać swojego potencjalnego klienta! Nawet posty reklamowe przestaną w 2018 roku przypominać ogłoszenia prasowe, ale coraz bardziej będziemy w nich najpierw dawać wartość i rozwiązania na problemy klientów, żeby poprzez budowanie marki eksperta dopiero dokonywać sprzedaż.

 

  1. Grupy na Facebooku

W związku ze zmianą algorytmu Facebooka, zasięgi organiczne na fanpage pod koniec 2017 roku spadły do 2-5%. Jedynym narzędziem, które broni się przed ingerencją Edge Rank są grupy na Facebooku. Jeśli zatem myślisz o integracji fanów wokół Twojej marki, powinieneś w końcu stworzyć grupę przy fanpage. Grupę ciekawą z punktu widzenia Twoich odbiorców. Grupę, która ma wewnętrzny regulamin, zasady i strukturę działania. I grupę, o którą codziennie dbasz. Czyli wracamy do punktu wyjścia: musisz znać swoich odbiorców. Koniec i kropka. Gdy nie wiesz do kogo mówisz, trafiasz w próżnię i bez sensu przepalasz każdy budżet.

 

  1. Sprzedaż poprzez kanały social media

Rynkiem pierwotnym z social media jest rynek amerykański i warto stale go obserwować, aby wiedzieć, co i nas może czekać w niedalekiej przyszłości. A w USA Facebook już testuje zamawianie i płatności przez swój system. W Polsce sklep na Facebooku zazwyczaj przekierowywał nas do witryn zewnętrznych, gdzie dopiero można było sfinalizować transakcję. To zwyczajnie zabiera użytkowników poza portal, wydłuża czas i często jest określane jako niewygodne. Zatem w 2018 roku może nastąpić prawdziwy przełom w zakupach online, gdy wejdą w nie kanały social media.

__________________________________

Ufff, i tak dobrnęliśmy do końca marketingowego podsumowania roku oraz próby określenia trendów na rok 2018. To, czego możemy być pewni, to fakt, że zmiana będzie pewną stałą wszelkich działań marketingowych. Nie warto zatem przed nią uciekać, ale raczej przyjąć postawę ciekawości tego, co jeszcze się wydarzy.

Świat przyspieszył, a naszą rolą jest w tym przyspieszeniu się odnaleźć i też – raz na jakiś czas – robić sobie punkty stop. Takie spojrzenie co za nami i jakie możliwości mogą być przed nami, pozwala wyznaczyć realne cele działalności. Tym bardziej, że skończyły się już czasy wyłącznie spontanicznych działań w mediach społecznościowych. Aby być skutecznym, powinniśmy działać według opracowanej strategii.

5 2 votes
Ocena artykułu

O Autorce

Justyna Kopeć

Justyna Kopeć

Konkretnie o marce osobistej

Towarzyszę liderkom w rozwoju marki osobistej i biznesu online. Jestem PR-owcem oraz specjalistką marketingu online. Prowadzę szkolenia, z których dotychczas skorzystało ponad 7000 osób.

Jako przedsiębiorca jestem właścicielką agencji marketingowej Blue Brand. Należę do Polskiego Stowarzyszenia Public Relations oraz Polish Business Club.

Jestem autorką i współautorką 10 książek, z których ostatnia to “Marka osobista i biznes online (nie tylko dla przedsiębiorczych kobiet)”.

Jeśli chciałabyś, abym pomogła Tobie przejść drogę tworzenia własnej marki osobistej i biznesu online – zachęcam do kontaktu. Prowadzę zarówno audyty dotychczasowych Twoich działań offline i online, jak również opracowuję strategie i je wdrażam.

Przejdź na stronę KONSULTACJE i zapisz się na niezobowiązujące 20-minutowe bezpłatne konsultacje ze mną.

Przeczytaj także

10 pomysłów na angażujące wezwania do działania na Instagramie

10 pomysłów na angażujące wezwania do działania na Instagramie

Zaangażowana społeczność jest najważniejszym elementem powodzenia, lub nie, naszego biznesu online. Możesz mieć produkty, usługi, wiedzę i rozwiązania, ale jeśli nie będziesz mieć osób, które od Ciebie kupują, Twoja marka nie będzie przynosiła Ci korzyści finansowych....

Co to jest marka osobista?

Co to jest marka osobista?

W moich mediach społecznościowych, na stronie internetowej, z każdego miejsca wybrzmiewa hasło „marka osobista”. Niektórzy z Was wiedzą o co chodzi, jednak nadal bardzo często od obserwatorów dostaję pytania o to, co to jest marka osobista? Aż sama jestem zaskoczona,...

Jak prowadzić zaangażowaną grupę na Facebooku?

Grupy na Facebooku wyrastają jak grzyby po deszczu – ale to nie znaczy, że należy się do nich zrażać! Mają ogromny potencjał i są świetnym narzędziem do komunikacji, a co ważniejsze – do budowania społeczności. Muszą być jednak dobrze prowadzone. Grupa pozostawiona...

Co to jest strategia i jak ją budować w mediach społecznościowych?

Budowanie strategii działania w mediach społecznościowych dla marki osobistej to temat, z którym każdy z nas wcześniej czy później się zetknie. Zwróć jednak uwagę na jeden aspekt. Próg wejścia w media społecznościowe jest bardzo niski. Wystarczy tylko jedna rzecz,...

Subskrybuj
Powiadom o
0 komentarzy
Informacje zwrotne w treści
Wyświetl wszystkie komentarze