Zanim przejdziemy do dzisiejszego tematu, którym jest budowanie strategii działania w social mediach, chciałabym, żebyście zwrócili uwagę na jeden aspekt. Próg wejścia w media społecznościowe jest bardzo niski. Wystarczy tylko jedna rzecz, założenie konta na danym portalu. Nic więcej nie trzeba. Po prostu zakładacie konto i zaczynacie publikację, za nic nie płacąc. Za reklamę w gazecie czy w radio trzeba zapłacić często kilka czy kilkanaście tysięcy złotych, natomiast w mediach społecznościowych sami stajecie się dziennikarzami, którzy dostarczają klientom wiadomości.

Jaki powinien być Wasz przekaz w social mediach?

Jeżeli chcecie budować biznes online i markę osobistą w sposób, który przyniesie konkretne efekty, musicie swój komunikat odpowiednio poukładać. Nie możecie po prostu wchodzić i pisać “co ślina na język przyniesie”. Wasze wypowiedzi muszą być merytoryczne, tak, aby odbiorca łatwo przyswoił najważniejsze treści.
Jeżeli zdecydujecie się dostarczać wartościowe treści, stajecie się już poniekąd osobami publicznymi, a to zobowiązuje. Jeżeli będziecie rzucać jakieś niemądre hasła, usuwać niewygodne komentarze, obrażać innych, ludzie na pewno zwrócą na to uwagę. Odbiorcy będą uważnie Wam się przyglądać, zauważą Wasze błędy, pomyłki, wpadki. Osoby publiczne, które zaczynają publikować w mediach społecznościowych, zawsze poddawane są ocenie.

Aby Wasz przekaz był czytelny, wartościowy i przynosił rezultaty, trzeba stosować strategię, czyli pewien ułożony plan działań, który przynosi na końcu efekty. Jak więc zaplanować sposób komunikacji z odbiorcami?

Trzy ważne punkty budowania strategii w mediach społecznościowych:

 

1. Wybór kanału komunikacji

Najpierw zastanówcie się, w których mediach społecznościowych chcecie być aktywni, gdzie chcecie publikować swoje treści. Najlepiej zdecydować się na obecność w dwóch, trzech mediach społecznościowych. Gdy już wybierzecie swoje kanały, pamiętajcie o spójności komunikacji. Nie każdy Wasz odbiorca z Facebooka śledzi Instagrama i odwrotnie, dlatego na wszystkich kanałach należy publikować te same komunikaty. Jeżeli część informacji będziecie publikować na Facebooku a część na Instagramie, to osoba która używa np. tylko Facebooka będzie miała niepełne informacje. W każdym z mediów, których używacie, musicie zachować spójność komunikacyjną i chronologię zdarzeń.

Wybór kanału jest naprawdę kluczowy. Ja komunikuję się na Facebooku, na Instagramie, gdzie jestem trochę mniej systematyczna, na Linkedin i sporadycznie na Youtube. To są moje wybory. Głównym moim kanałem jest Facebook. 19 mln Polaków ma konta na Facebooku. Uważam, że warto jest brać pod uwagę statystyki, które pokazują, że tutaj jest najwięcej odbiorców i potencjalnych odbiorców.

 

2. Wybór grupy odbiorców

Drugim ważnym punktem jest ustalenie do kogo mówicie, kto jest Waszą społecznością.
Dlaczego jest to ważne?
Na przykład na Facebooku nie musicie mówić do wszystkich 19 mln osób, które mają tam konta. Osoba około czterdziestki niekoniecznie musi umieć komunikować się językiem młodzieżowym, tej grupie nie będzie nic sprzedawać. Natomiast grupą jej odbiorców mogą okazać się przykładowo przedsiębiorcze kobiety.
Grupa, którą zbudujecie przy sobie będzie określała coś bardzo ważnego, a mianowicie język i styl komunikacji.
Nawet, gdy Waszą grupą jest grupa kobiet, które ukończyły studia, inaczej wygląda komunikacja gdy są one na etapie budowania stałych związków, wchodzenia w związki małżeńskie, pojawiania się dzieci, inaczej gdy są po trzydziestce i nie mają rodziny a mają własne biznesy, a zupełnie inaczej gdy są to kobiety po pięćdziesiątce i zastanawiają się jaka przyszłość je czeka, bo są świeżo po rozwodzie.

Tak więc ważnym elementem strategii jest ustalenie grupy odbiorców. Nie można tego punktu pominąć, jeżeli przekaz ma przynieść konkretne, mierzalne efekty. Brak zdefiniowanej grupy docelowej powoduje, że komunikaty są nieefektywne, nie przekładają się na sprzedaż.

 

3. Wybór celów działania

Kolejny punkt to ustalenie celów działania w mediach społecznościowych. Może to być sprzedaż, lecz celem może być także zwiększenie zasięgów, jak największa ilość komentarzy, polubień, udostępnień. Celem może być także to, żeby Wasze nazwisko pojawiało się w wypowiedziach jak największej ilości osób, a Wasze wypowiedzi cytowane w kontekście tego co robicie.
Cele które sobie wyznaczacie powinny być mierzalne.
Warto też mierzyć np. ile osób pobrało Waszego e-booka, check listę. Po to mierzy się te cele, żeby na końcu wiedzieć, czy stosowana strategia jest słuszna czy nie.

Jeżeli chcecie budować w mediach społecznościowych swój biznes i markę osobistą, musicie wiedzieć, jakie cele będziecie realizować, gdy komunikujecie się ze swoimi odbiorcami przez konkretne kanały.

 

Po co taka strategia?

Dzięki niej zachowujecie spójność swojego komunikatu. Kiedy będziecie wiedzieć co robić, wtedy okaże się, że te komunikaty powstają w naturalny sposób. Jeżeli jeszcze będziecie wiedzieć w jakich obszarach komunikować się, to będzie naturalne, że np. we wtorki będziecie mówić o jednych sprawach, a w czwartki o innych.

U mnie na przykład co poniedziałek będzie gość, we wtorki i środy live merytoryczny, a piątki są luźne, nie mówimy o marketingu lecz o rozwoju osobistym. Może zauważyliście tę regułę. Odbiorcy zauważają tę spójność, regularność dzięki stosowaniu przez Was strategii. Spójność powoduje wiarygodność.

Do efektywnej sprzedaży prowadzi zasada poznaj mnie, polub mnie, zaufaj mi, kup ode mnie. Dzięki strategii mamy elementy poznaj, polub i zaufaj, które prowadzą w efekcie do tego, aby generować sprzedaż.

____________________________

Na koniec polecam naszą ofertę Social Media Support, w skrócie SMS, w ramach której pomagamy, aby Wasze social media były spójne, wiarygodne, oraz żeby osiągały rezultaty. Szczegóły na naszej stronie internetowej.

Zapoznaj się z innymi artykułami blogowymi

JUSTYNA KOPEĆ

Towarzyszę liderkom w rozwoju marki osobistej i biznesu online. Jestem PR-owcem oraz specjalistką marketingu online. Prowadzę szkolenia, z których dotychczas skorzystało ponad 7000 osób.

Jako przedsiębiorca jestem właścicielką agencji marketingowej Blue Brand. Należę do Polskiego Stowarzyszenia Public Relations oraz Polish Business Club.

Jestem autorką i współautorką 10 książek, z których ostatnia to "Biznes online nie tylko dla przedsiębiorczych kobiet".

Jeśli chciałabyś, abym pomogła Tobie przejść drogę tworzenia własnej marki osobistej i biznesu online – zachęcam do kontaktu. Prowadzę zarówno audyty dotychczasowych Twoich działań offline i online, jak również opracowuję strategie i je wdrażam. Wystarczy, że do mnie napiszesz na adres: kontakt@JustynaKopec.pl lub zadzwonisz pod numer tel. 600 986 970.

Zachęcam Ciebie do pobrania bezpłatnego ebooka „7 błędów, które marki popełniają w mediach społecznościowych”. Dostęp do niego uzyskasz wchodząc na stronę https://justynakopec.pl/prezent

5 1 vote
Article Rating
0
Chciałabym poznać Twoją perspektywę, proszę skomentuj ten artykułx
()
x