Co to jest strategia i jak ją budować w mediach społecznościowych Justyna Kopeć blog artykuł

Co to jest strategia i jak ją budować w mediach społecznościowych?

27 października 2020

Budowanie strategii działania w mediach społecznościowych dla marki osobistej to temat, z którym każdy z nas wcześniej czy później się zetknie. Zwróć jednak uwagę na jeden aspekt. Próg wejścia w media społecznościowe jest bardzo niski. Wystarczy tylko jedna rzecz, założenie konta na danym portalu. Nic więcej nie trzeba. Po prostu zakładasz konto i zaczynasz publikować, za nic nie płacąc. Za reklamę w gazecie czy w radio trzeba zapłacić często kilka czy kilkanaście tysięcy złotych, natomiast w mediach społecznościowych sami stajemy się dziennikarzami, którzy dostarczają klientom wiadomości.

Jaki powinien być Twój przekaz w social mediach?

Jeżeli chcesz budować biznes online i markę osobistą w sposób, który przyniesie konkretne efekty, musisz swój komunikat odpowiednio poukładać. Nie możesz po prostu wchodzić i pisać “co ślina na język przyniesie”. Twoje wypowiedzi muszą być merytoryczne, tak, aby odbiorca łatwo przyswoił najważniejsze treści.

Jeżeli zdecydujesz się dostarczać wartościowe treści, stajesz się osobą publiczną, a to zobowiązuje. Jeżeli będziesz rzucać jakieś niemądre hasła, usuwać niewygodne komentarze, obrażać innych, ludzie na pewno zwrócą na to uwagę. Odbiorcy będą uważnie się Tobie przyglądać, zauważą Twoje błędy, pomyłki, wpadki. Osoby publiczne, które zaczynają publikować w mediach społecznościowych, zawsze poddawane są ocenie.

Aby Twój przekaz był czytelny, wartościowy i przynosił rezultaty, trzeba stosować strategię, czyli pewien ułożony plan działań, który przynosi na końcu efekty. Jak więc zaplanować sposób komunikacji z odbiorcami?

Trzy ważne punkty budowania strategii w mediach społecznościowych:

 

1. Wybór kanału komunikacji

Najpierw zastanów się, w których mediach społecznościowych chcesz być aktywna, gdzie chcesz publikować swoje treści. Najlepiej zdecydować się na obecność w dwóch, trzech mediach społecznościowych. Gdy już wybierzesz swoje kanały, pamiętaj o spójności komunikacji. Nie każdy Twój odbiorca z Facebooka śledzi Instagrama i odwrotnie, dlatego na wszystkich kanałach należy publikować zbliżone komunikaty. Jeżeli część informacji będziesz publikować na Facebooku a część na Instagramie, to osoba która używa np. tylko Facebooka będzie miała niepełne informacje. W każdym z mediów, których używasz, musisz zachować spójność komunikacyjną i chronologię zdarzeń.

Wybór kanału jest naprawdę kluczowy. Ja komunikuję się na Facebooku, na Instagramie, gdzie jestem trochę mniej systematyczna, na Linkedin i sporadycznie na Youtube. To są moje wybory. Głównym moim kanałem jest Facebook. 19 mln Polaków ma konta na Facebooku. Uważam, że warto jest brać pod uwagę statystyki, które pokazują, że tutaj jest najwięcej odbiorców i potencjalnych klientów.

 

2. Wybór grupy odbiorców

Drugim ważnym punktem jest ustalenie do kogo mówisz, kto jest Twoją społecznością.
Dlaczego jest to ważne?

Na przykład na Facebooku nie musisz mówić do wszystkich 19 mln osób, które mają tam konta. Na dotarcie do wszystkich prawdopodobnie nie będziesz mieć wystarczajacego budżetu.

Grupa, którą zbudujesz przy sobie będzie określała coś bardzo ważnego, a mianowicie język i styl komunikacji. Gdy Twoją grupą jest grupa kobiet, które ukończyły studia, inaczej wygląda komunikacja, kiedy są one na etapie budowania stałych związków, wchodzenia w związki małżeńskie, pojawiania się dzieci, inaczej gdy są po trzydziestce i nie mają rodziny a mają własne biznesy, a zupełnie inaczej gdy są to kobiety po pięćdziesiątce i zastanawiają się jaka przyszłość je czeka, bo są świeżo po rozwodzie.

Tak więc ważnym elementem strategii jest ustalenie grupy odbiorców. Nie można tego punktu pominąć, jeżeli przekaz ma przynieść konkretne, mierzalne efekty. Brak zdefiniowanej grupy docelowej powoduje, że komunikaty są nieefektywne, nie przekładają się na sprzedaż.

 

3. Wybór celów działania

Kolejny punkt to ustalenie celów działania w mediach społecznościowych. Może to być sprzedaż, lecz celem może być także zwiększenie zasięgów, jak największa ilość komentarzy, polubień, udostępnień. Celem może być także to, żeby Twoje nazwisko pojawiało się w wypowiedziach jak największej ilości osób, a Twoje wypowiedzi były cytowane w kontekście tego co robisz.

Cele które sobie wyznaczasz powinny być mierzalne. Warto mierzyć np. ile osób pobrało Twojego e-booka, check listę. Po to mierzy się te cele, żeby na końcu wiedzieć, czy stosowana strategia jest słuszna czy nie.

Jeżeli chcesz budować w mediach społecznościowych swój biznes i markę osobistą, musisz wiedzieć, jakie cele będziesz realizować, gdy komunikujesz się ze swoimi odbiorcami przez konkretne kanały.

 

Po co strategia działania w mediach społecznościowych?

Dzięki niej zachowujesz spójność swojego komunikatu. Kiedy będziesz wiedzieć co robić, wtedy okaże się, że te komunikaty powstają w naturalny sposób. Jeżeli jeszcze będziesz wiedzieć w jakich obszarach komunikować się, to będzie naturalne, że np. we wtorki będziesz mówić o jednych sprawach, a w czwartki o innych.

U mnie na przykład co wtorek jest live merytoryczny, a piątki są luźne, podcza których nie mówię o marketingu, lecz o rozwoju osobistym. Może zauważyłaś tę regułę. Odbiorcy zauważają tę spójność, regularność dzięki stosowaniu przez nas strategii. Spójność powoduje wiarygodność.

Do efektywnej sprzedaży prowadzi zasada poznaj mnie, polub mnie, zaufaj mi, kup ode mnie. Dzięki strategii mamy elementy poznaj, polub i zaufaj, które prowadzą w efekcie do tego, aby generować sprzedaż.

____________________________

Na koniec polecam naszą ofertę Social Media Support, w skrócie SMS, w ramach której pomagamy, aby Twoje social media były spójne, wiarygodne, oraz żeby osiągały rezultaty. Szczegóły na znajdziesz na mojej stronie internetowej.

Infografika blog Justyna Kopeć Co to jest strategia i jak ją budować w mediach społecznościowych
5 1 vote
Ocena artykułu

O Autorce

Justyna Kopeć

Justyna Kopeć

Strateżka marki osobistej

Towarzyszę liderkom w rozwoju marki osobistej i biznesu online. Jestem PR-owcem oraz specjalistką marketingu online. Prowadzę szkolenia, z których dotychczas skorzystało ponad 7000 osób.

Jako przedsiębiorczyni jestem właścicielką agencji marketingowej Blue Brand. Należę do Polskiego Stowarzyszenia Public Relations oraz Polish Business Club.

Jestem autorką i współautorką 10 książek, z których ostatnia to “Marka osobista i biznes online (nie tylko dla przedsiębiorczych kobiet)”.

Jeśli chciałabyś, abym pomogła Tobie przejść drogę tworzenia własnej marki osobistej i biznesu online – zachęcam do kontaktu. Prowadzę zarówno audyty dotychczasowych Twoich działań offline i online, jak również opracowuję strategie i je wdrażam.

Przejdź na stronę KONSULTACJE i zapisz się na niezobowiązujące 20-minutowe bezpłatne konsultacje ze mną.

jak założyć swój sklep online

Przeczytaj także

ChatGPT: Twoje źródło inspiracji w biznesie online

Jak ChatGPT może stać się źródłem inspiracji dla przedsiębiorczych kobiet w biznesie online? Czy zdarzyło Ci się kiedyś utknąć w martwym punkcie i szukać inspiracji do rozwoju swojego biznesu online? Wszystkie przedsiębiorcze kobiety, które chcą zbudować lub rozwijać...

Dlaczego warto inwestować w siebie?

W dzisiejszych czasach, gdy rynek pracy staje się coraz bardziej konkurencyjny, inwestowanie w siebie stało się kluczowe dla osiągnięcia sukcesu. Inwestowanie w rozwój osobisty przynosi wiele korzyści, zarówno w życiu zawodowym, jak i prywatnym. W tym artykule...

Subskrybuj
Powiadom o

0 komentarzy
Informacje zwrotne w treści
Wyświetl wszystkie komentarze