Jakie są archetypy Polaków [wyniki testu]

15 czerwca 2021

Czy jako Polacy jesteśmy osobami, które lubią pouczać innych, uwodzić, czy też tworzyć dla nich nowe światy? Jakie są zatem archetypy Polaków? Na to pytanie postaram się odpowiedzieć na podstawie wyników testu „Jakim archetypem marki jesteś”, który można rozwiązać na mojej stronie internetowej. TUTAJ możesz sprawdzić, jaki wynik wyjdzie Tobie.

 

Co to jest archetyp marki?

Twórcą teorii archetypów jest Carl Gustav Jung, szwajcarski psychiatra. Zauważył on, że w kulturze istnieją wzorce uniwersalne dla całego świata. Są one z nami od najwcześniejszych lat, powtarzane z pokolenia na pokolenie. Wywodzą się z mitów, legend i bajek. Wzorce te mają określone, typowe dla siebie cechy, np. archetyp matki przynosi skojarzenia, że jest to osoba kochająca, bezinteresowna, oddana, skłonna do poświęceń.

Archetypy marki wprowadziły do świata marketingu Margaret Mark i Carol S. Pearson. Autorki zauważyły, że archetypy są świetnym narzędziem do budowania silnej marki. W swojej publikacji „Extraordinary Brands Through the Power of Archetypes” wyróżniły 12 archetypów, które podzieliły według dwóch osi: stabilizacja – ryzyko, niezależność – przynależność. Grafika poniżej przedstawia archetypy, których używamy w marketingu:

Co nam daje określenie archetypu marki?

Autorki publikacji „Extraordinary Brands Through the Power of Archetypes” ustaliły, że marki o „ściśle określonych” archetypach zyskały na wartości o 97% więcej w ciągu sześciu lat niż „zdezorientowane, niespójne marki” lub marki o cechach pochodzących z wielu różnych archetypów.

Jeśli nie chcesz być kolejną marką na rynku, konkurującą ceną, korzyściami i funkcjami, musisz połączyć się ze swoimi odbiorcami na głębszym poziomie. Według profesora Harvardu Geralda Zaltmana, aż 95% naszych decyzji zakupowych jest podejmowanych w podświadomości. Oznacza to, że marki o silnej archetypowej osobowości, która na poziomie emocjonalnym łączy się z odbiorcami, mają ogromną przewagę nad konkurencją.

Jaką wiedzę mamy po wynikach z 3177 rozwiązanych testów określających archetyp marki?

Przygotowany przeze mnie test określający archetyp marki składa się z 12 pytań, które pozwalają wstępnie określić archetyp, jakim możemy się posługiwać budując i komunikując swoją markę osobistą. Na dzień 15 czerwca 2021 roku test ten rozwiązało 3177. To jest już źródło, dzięki któremu możemy wysnuć pewne wnioski.

Jak zatem wygląda rozkład poszczególnych archetypów:

1. Mędrzec – 633 osoby, 20%
2. Odkrywca – 353 osoby, 11,1%
3. Towarzysz – 340 osób, 10,7%
4. Niewinna – 340 osób, 10,7%
5. Władca – 320 osób, 10%
6. Czarodziej – 207 osób, 6,5%
7. Twórca – 198 osób, 6,2%
8. Bohater – 184 osoby, 5,8%
9. Opiekun – 179 osób, 5,6%
10. Kochanek – 167 osób, 5,3%
11. Buntownik – 163 osób, 5,1%
12. Błazen – 52 osoby, 1,6%

 

Czy te wyniki mnie zaskoczyły?

Po części tak. Przede wszystkim mam wrażenie, że jesteśmy dosyć poważnym i dążącym do perfekcji narodem, nieskorym do tego, aby podważać status quo, buntować się, czy mieć do siebie (i innych) dystans.

Lider jest wyraźny. Patrząc na to, co się dzieje w naszej polityce, lub po przegranym meczu Polska – Słowacja na Mistrzostwach Europy, to trudno się dziwić, że pojawia się mnóstwo pouczających komentarzy: my wiemy lepiej. Mędrzec faktycznie wie lepiej i… się nie myli, bo w końcu jego pragnieniem jest odkrycie prawdy, a celem podzielenie się wiedzą z innymi.

Zastanawiam się również nad tym, jaki wpływ na notowane niskie zaufanie społeczne (według CBOS aż 76% Polaków nie ufa innym ludziom) ma fakt, że dwie na 10 osób mają archetyp mędrca. Otóż, mędrzec na pewno podważa to, co słyszy, widzi i czyta, bo chce dotrzeć do prawdy. Obiektywnej prawdy. Zatem jego zaufanie bywa na niskim poziomie.

Na przeciwnym brzegu znajduje się archetyp błazna… Czyżbyśmy bali się śmieszności, ośmieszenia? Być może po prostu brakuje nam dystansu do siebie. A szkoda, bo według badań naukowców Uniwersytetu w Granadzie, osoby, które mają dystans do siebie są szczęśliwsze, bardziej pewne siebie i mają ogólnie lepsze samopoczucie. Autoironia pomaga nam także w sytuacjach trudnych.

Nie spodziewałam się bardzo wysokiego miejsca archetypu władcy. Biorąc pod uwagę, że towarzysz i niewinna wspólnie są na miejscu trzecim, to władca jest tuż poza podium. Jedna na dziesięć osób ma ten archetyp. Co ciekawe – moje doświadczenia z klientami pokazują, że niektóre osoby posiadające archetyp władcy, są bardzo zaskoczone takim wynikiem i często go podważają. Jednak… nie ma złych archetypów. Przy władcy jako odbiorcy również możemy mieć poczucie bezpieczeństwa i pewność, że będziemy wysłuchani. Wszak mądry władca ma swoich doradców.

Kilka zdań na zakończenie

Tak, jak napisałam powyżej, nie ma dobrych i złych archetypów. Co ważne, dla zmiękczenia przekazu archetypy można łączyć (maksymalnie 2-3). Ja sama posługuję się dwoma archetypami: towarzysza i czarodzieja. Jestem obok mojego klienta, pomagam mu osiągać sukces liczony najczęściej w wymiarze finansowym, a jednocześnie niekiedy klient ma poczucie, że nie wie jak to się zadziało. Teoretycznie zna składniki, ale ich połączenie jest dla niego zaskakujące (czarujące) i co istotne przynosi efekt, na jaki się umówiliśmy.

Jeśli chcesz dowiedzieć się więcej o archetypach marki – przeczytaj mój wcześniejszy artykuł na ten temat. Będziesz mieć w nim opis poszczególnych archetypów.

Będzie mi również miło, jeśli w komentarzu podzielisz się swoimi spostrzeżeniami wynikającymi z zaprezentowanych przeze mnie wyników testu. A może po prostu napisz, jaki archetyp Ciebie określa i jak go realizujesz w swojej komunikacji.

Sprawdź, jakim archetypem marki jesteś

Infografika blog Justyna Kopeć Jakie są archetypy Polaków

Buntownik

Błazen

Kochanek

Opiekun

Towarzysz

Niewinna

Władca

Mędrzec

Czarodziej

Bohater

Twórca

Odkrywca

5 3 votes
Ocena artykułu

O Autorce

Justyna Kopeć

Justyna Kopeć

Strateżka marki osobistej

Towarzyszę liderkom w rozwoju marki osobistej i biznesu online. Jestem PR-owcem oraz specjalistką marketingu online. Prowadzę szkolenia, z których dotychczas skorzystało ponad 7000 osób.

Jako przedsiębiorczyni jestem właścicielką agencji marketingowej Blue Brand. Należę do Polskiego Stowarzyszenia Public Relations oraz Polish Business Club.

Jestem autorką i współautorką 10 książek, z których ostatnia to “Marka osobista i biznes online (nie tylko dla przedsiębiorczych kobiet)”.

Jeśli chciałabyś, abym pomogła Tobie przejść drogę tworzenia własnej marki osobistej i biznesu online – zachęcam do kontaktu. Prowadzę zarówno audyty dotychczasowych Twoich działań offline i online, jak również opracowuję strategie i je wdrażam.

Przejdź na stronę KONSULTACJE i zapisz się na niezobowiązujące 20-minutowe bezpłatne konsultacje ze mną.

jak założyć swój sklep online

Przeczytaj także

Rekrutacja przez Messenger do branży MLM

Głównym mottem działalności MLM jest pomaganie innym osobom poprzez sprzedaż potrzebnych im produktów i propozycję dołączenia do grupy osób zarabiających na MLM. Od tego, ilu osobom pomożesz, zależy wysokość Twoich zysków w marketingu sieciowym. Istotną rolę w budowie...

Twoja strategia w 5 krokach

Od czego zacząć budowę strategii marketingowej swojej marki osobistej? Korzystając z mojego wieloletniego doświadczenia zawodowego, opracowałam instrukcję, jak w 5 krokach opracować skuteczną strategię marketingową. Jak się przygotować do budowy tejże strategii? Jakie...

Jak zrobić analizę konkurencji?

Nie istniejemy na samotnej wyspie ani my, ani nasi odbiorcy. Budując swoją markę osobistą ważne jest, abyś miała świadomość tego, jakie marki już są obecne na rynku, na który chcesz wejść lub już działasz. Czy chcemy, czy nie, nasi odbiorcy będą nas z nimi porównywać....

Subskrybuj
Powiadom o

4 komentarzy
Najstarszy
Najnowszy Najczęściej głosowano
Informacje zwrotne w treści
Wyświetl wszystkie komentarze

Bardzo interesujące wnioski i obserwując polską rzeczywistość z łatwością można je dostrzec. Czujemy się mędrcami i boimy się, żebyśmy nigdy nie byli błaznami. 😉

nie spodziewalam sie takich wynikow, ja jestem buntownikiem i niewinna. Ciekawe jak to połączyć?