Jeśli budujesz swoją markę, z pewnością chciałabyś, aby Twoje wpisy wywoływały reakcje, aby pojawiały się pod nimi komentarze odbiorców, żeby były udostępniane…

Cóż, ja też mam takie marzenie. Jednak, mimo że moja społeczność jest coraz większa, nie widzę wcale znacznych różnic w proporcjonalnym zwiększeniu ilości działań przy moich wpisach. Przez długi czas sytuacja ta mocno mnie stresowała, dopóki nie spotkałam się z zasadą 90-9-1, inaczej nazywaną zasadą partycypacyjnej nierówności.

 

Trochę historii, czyli skąd to się wzięło

Zjawisko nierówności partycypacji zostało po raz pierwszy dogłębnie zbadane przez Willa Hilla na początku lat 90. oraz przez Bena McConnella oraz Jacke Huba. W świecie marketingu rozpowszechnił ją Jakob Nielsen, który 8 października 2006 roku opublikował artykuł „Reguła 90-9-1 dotycząca nierówności w uczestnictwie w mediach społecznościowych i społecznościach internetowych”. Została ona wielokrotnie potwierdzona przez czołowe portale społecznościowe na świecie.

 

O co chodzi?

Zasada 90-9-1 pokazuje zaangażowanie użytkowników na platformach społecznościowych oraz w Internecie.

90% użytkowników jest biernych i tylko czyta (to oglądacze życia innych, którzy często poranny rytuał czytania prasy zamienili na scrollowanie Facebooka, to Twoja cicha publiczność)
9% użytkowników wnosi swój wkład od czasu do czasu, często ich działanie polega na zostawianiu reakcji i komentarzy pod postami innych oraz ich udostępnianiu
1% użytkowników generuje regularnie wysokiej jakości treści

STOP! Jeśli masz wyzwania z funkcjonowaniem w mediach społecznościowych, nie wiesz jak zwiększyć zasięgi, nie potrafisz stworzyć treści, które angażują odbiorców, skontaktuj się z nami!

Oferta SOCIAL MEDIA SUPPORT została przygotowana specjalnie dla Ciebie.

A gdyby to odwrócić?

Jest również drugi model, odwróconej piramidy, który zakłada, że 90% wartościowych treści w Internecie tworzonych jest przez 1% użytkowników.

 

Jakie wnioski możemy wysnuć?

Dla mnie zasada 90-9-1 jest mocno uwalniająca. Jeśli znam swojego klienta idealnego i koncentruję się na komunikacji skierowanej do niego, to najprawdopodobniej będzie on właśnie w tej grupie 90% cichej publiczności. Przestałam się zatem skupiać tylko na ilości lajków i komentarzy, a dużą uwagę przykładam do jakości treści.

Podkreślę jeszcze jedno: nie ignoruj tej milczącej 90% grupy użytkowników Internetu, tylko dlatego, że nie widzisz ich reakcji. To spośród nich będziesz mieć najwięcej klientów i partnerów biznesowych, bo oni są naprawdę uważnymi czytelnikami Twoich treści i kiedy będziesz podsuwała im treści bliskie ich sytuacji, w końcu podejmą działanie.

Moim klientkom, które rozpoczynają pracę nad marką osobistą, tłumaczę również, że dzięki tej zasadzie w całkiem prosty sposób można przejść od marki niewidocznej do marki ujawnionej. Wystarczy tylko, że przejdziesz z grupy 90% obserwatorów do 9% tych, którzy są aktywni przy treściach innych osób. To nie wymaga dużo wysiłku, a już pozwala Tobie dać się zapamiętać.

 

Sposoby, które pomogą Ci dotrzeć do milczących odbiorców

1. Określ swojego klienta idealnego

Jeśli chcesz komunikować się do wszystkich, tak naprawdę nie jesteś w stanie zaciekawić nikogo. Wśród grona 90% biernych odbiorców także jest Twój klient idealny. Określ go w końcu! Zrób mapę empatii, opisz jego historię. Tworząc treści zacznij w myślach zadawać mu pytanie, czy dana treść ma szansę go zainteresować. Nie musisz być znawczynią copywritingu, aby pisać posty, które zainteresują odbiorców.

2. Koncentruj się na problemach, potrzebach i wyzwaniach odbiorców

Konsekwencją określenia klienta idealnego jest również poznanie jego problemów, potrzeb i wyzwań. Ba, nawet jego aspiracji! Koncentruj się na tym pisząc swój post. Niech ma on wrażenie, że znasz go bardzo dobrze. Że czytasz mu niemalże w myślach. Dzisiaj potrzebujemy kilkanaście punktów styku z odbiorcą, żeby zamienić go w klienta. Kolejne posty to właśnie owe punkty styku. Im bliżej będziesz odbiorcy, im bardziej będziesz trafiała „w punkt”, to w końcu aktywizujesz osoby z grona 90% cichych odbiorców.

3. Zapraszaj do działania

Widzę wiele wpisów, które są wartościowe. Często jednak zawierają wyłącznie edukację i… przyprawiają autorów o frustrację! Dlaczego? Bo nic bardziej nie boli niż przygotowany przez nas odbiorca, który staje się klientem u naszej konkurencji. A tak się dzieje najczęściej dlatego, że nie zapraszamy odbiorców do działania. Wezwanie do akcji (CTA – Call To Action) to podstawa, aby część z 90% odbiorców przeszła do 9% grupy reagujących, a następnie do grona naszych klientów. Nie zapominaj o tym.

4. Stwórz grupę na Facebooku

Ludzie bardziej się otwierają, gdy czują się bezpiecznie i w środowisku, które je wspiera. Dzięki grupie na Facebooku możesz spełnić obie potrzeby. Gdy zastosujesz kilka zasad (pytania na wejściu do grupy, regulamin, kontrakt z członkami), to więcej osób przejmie odpowiedzialność za jej funkcjonowanie. Wówczas możesz zauważyć, że reguła 90-9-1 nie do końca będzie adekwatna do tego, co się dzieje w Twojej grupie. Zwłaszcza przy niewielkich grupach liczba aktywnych członków może oscylować nawet w okolicach 40-50%.

 

_____________________
Zasada 90-9-1, jak większość zasad, ma sporo zwolenników jak i przeciwników. Ja zaliczam się do grona osób, które patrzą na możliwości, które kryją się za takim spojrzeniem na naszych odbiorców. A jak jest u Ciebie? Podziel się w komentarzu swoim podejściem do tej zasady.

Przy okazji zachęcam Ciebie do przeczytania mojego artykułu „1000 prawdziwych fanów, czyli Twoja droga do sukcesu”, w którym opisuję zasadę stworzoną przez Kevina Kellego. Dzięki niej zrozumiesz ideę tworzenia klienta idealnego i pracy w konkretnej grupy docelowej.

JUSTYNA KOPEĆ

Towarzyszę liderkom w rozwoju marki osobistej i biznesu online. Jestem PR-owcem oraz specjalistką marketingu online. Prowadzę szkolenia, z których dotychczas skorzystało ponad 7000 osób.

Jako przedsiębiorca jestem właścicielką agencji marketingowej Blue Brand. Należę do Polskiego Stowarzyszenia Public Relations oraz Polish Business Club.

Jestem autorką i współautorką 10 książek, z których ostatnia to "Biznes online nie tylko dla przedsiębiorczych kobiet".

Jeśli chciałabyś, abym pomogła Tobie przejść drogę tworzenia własnej marki osobistej i biznesu online – zachęcam do kontaktu. Prowadzę zarówno audyty dotychczasowych Twoich działań offline i online, jak również opracowuję strategie i je wdrażam. Wystarczy, że do mnie napiszesz na adres: kontakt@JustynaKopec.pl lub zadzwonisz pod numer tel. 600 986 970.

Zachęcam Ciebie do pobrania bezpłatnego ebooka „7 błędów, które marki popełniają w mediach społecznościowych”. Dostęp do niego uzyskasz wchodząc na stronę https://justynakopec.pl/prezent

5 3 votes
Article Rating
10
0
Chciałabym poznać Twoją perspektywę, proszę skomentuj ten artykułx
()
x