Stworzenie produktu czy opracowanie usługi i dotarcie z nimi do klientów to nie koniec wyzwań, jakie stoją przed Tobą na początku prowadzenia działalności. Kolejny etap to wycena – często na starcie biznesu (czy nawet na późniejszym etapie, w czasie rozwoju firmy) nie wiesz, jaką cenę podać klientowi, żeby go nie stracić, a jednak zarobić na tym, co oferujesz.

Błędy popełniane w wycenie produktów i usług

Najczęściej blokuje Cię pewnie przekonanie, że jeśli ustalisz zbyt wysoką cenę, to nie będziesz miała klientów – nikt nie kupi Twojego produktu, klienci będą woleli skorzystać z usług konkurencji. Ten argument zbiję od razu – musisz zapamiętać, że na każdą cenę znajdzie się klient! Być może nie będzie to dokładnie ten odbiorca, którego sobie wymarzyłaś – ale w każdym progu cenowym znajdzie się ktoś, kto będzie gotowy zapłacić podaną przez Ciebie stawkę! Innymi słowy – sky is the limit, nie ma takiego progu cenowego, za którym nie będzie klientów.

Drugi czynnik, który ogranicza Cię w procesie wyceny, to niskie poczucie własnej wartości. Rzadziej zdarza się, że nie masz przekonania do produktu, który oferujesz – w końcu pracowałaś nad nim długo i wytrwale – problemem jest to, że nie doceniasz siebie. Polecam Ci stworzenie mapy kompetencji, w której wyróżnisz cztery główne filary: wiedzę, umiejętności, doświadczenie i osobowość. Mapa pozwoli Ci przepracować Twoje mocne strony, uporządkować je i utrwalić. Dzięki temu będziesz mogła świadomie podnieść cenę swoich produktów – klient nie będzie podważał Twoich kompetencji, jeżeli będziesz przekonana do nich i do własnej wartości.

Często pojawiającą się tendencją w wycenie jest również zaniżanie ceny na początku działalności czy przy wprowadzaniu nowego produktu. To błąd! Musisz pamiętać o tym, że z górki jest zawsze łatwiej – z wyższej ceny zawsze możesz zejść, na przykład udzielić rabatu, zrobić promocję, zaoferować pakiet produktów w niższej cenie – klient ucieszy się, że oszczędza i pewnie chętniej skorzysta z oferty. Niskiej ceny początkowej nie podniesiesz jednak równie łatwo – będziesz musiała udowodnić, że w rzeczywistości wraz ze wzrostem ceny rośnie również jakość Twojego produktu czy zwiększa się zakres usługi.

 

Jak zatem wyceniać swoją działalność online?

Polecam, żebyś przy wycenie brała pod uwagę trzy aspekty:

• klienta

Zastanów się, kim jest Twój idealny klient? Czy wiesz, kto kupuje Twoje produkty i jak się z nim komunikujesz? Doprecyzowanie klienta idealnego dla Twojego biznesu wyznaczy Ci ramy, w obrębie których możesz poruszać się z ceną. Jeżeli celujesz w klienta o niezasobnym portfelu, to prawdopodobnie będziesz musiała sprzedawać taniej i w większej ilości, nawet hurtowej. Jeśli natomiast ukierunkujesz się na klienta biznesowego, bogatego, to możesz ustalić wyższą cenę, bo będziesz oferować produkt wysokiej jakości, unikatowy, ekskluzywny – a nie seryjny.

• rynek

Jeśli dopiero zaczynasz swoją działalność, to poświęć czas na zbadanie rynku i poznanie konkurencji. Nie musisz przyglądać się jej cały czas, ale research dotyczący cen będzie przydatny przy wycenie Twojego produktu. To, co oferujesz, prawdopodobnie już powstało – Twój produkt czy usługa będzie tylko (albo aż!) interpretacją, więc warto zorientować się, jak podobną ofertę wyceniają inni. Ustal też, w której grupie przedsiębiorców chcesz się znajdować – tanich, średnich czy drogich; wybór będzie wpływał na to, jak będziesz pracować. Jeżeli zdecydujesz się na umieszczenie firmy w grupie taniej, to pewnie będziesz pracować więcej, żeby się utrzymać, podczas gdy wybierając grupę drogą być może będziesz musiała obronić swój produkt i pozycję na rynku.

• siebie

Ustalając cenę produktu czy usługi nie zapominaj o sobie i swoich kosztach. Nie chodzi tylko o stałe koszty utrzymania firmy, ale również o koszty promocji, reklamy, utrzymania siebie i rodziny, koszty wypoczynku czy edukacji. Nie zapominaj, że firma nie działa w próżni i jest ściśle powiązana z Tobą!

 

____________________________________

Mam nadzieję, że mój przepis na wycenianie działań – który sprawdza się nie tylko online, ale i offline – przyda Ci się przy ustalaniu cen Twoich produktów i usług. Jeżeli chcesz dowiedzieć się więcej o tym, jak określić swojego klienta idealnego, zajrzyj do mojego artykułu „1000 prawdziwych fanów – Twoja droga do sukcesu”.

Jeżeli ten artykuł był dla Ciebie wartościowy, a może masz inną perspektywę dotyczącą wyceny usług online, zostaw swoją opinię w komentarzu. Zainspirujmy się nawzajem.

 

Wyjątkowe warsztaty z mentoringiem

Koniec stania w miejscu! Koniec z barierami, które utrudniają Tobie funkcjonowanie na Facebooku! Czas na prawdziwe rezultaty i metamorfozę Twojej marki.

Tylko jedna edycja w sierpniu. Warsztaty Facebook SHIFT to zmiana, która najpierw dokonuje się w Tobie, żeby następnie mogła dokonać się na Twoim profilu i w sposobie Twojej komunikacji.

To 3 spotkania warsztatowe, praca w grupach oraz w parach, abyś pierwsze efekty mogła mieć już podczas trwania szkolenia. Zacznij działać, bo teraz jest Twój czas.

JUSTYNA KOPEĆ

Towarzyszę liderkom w rozwoju marki osobistej i biznesu online. Jestem PR-owcem oraz specjalistką marketingu online. Prowadzę szkolenia, z których dotychczas skorzystało ponad 3000 osób.

Jako przedsiębiorca jestem właścicielką agencji marketingowej Blue Brand. Należę do Polskiego Stowarzyszenia Public Relations oraz Polish Business Club.

Jestem autorką i współautorką 7 książek, z których ostatnia to "Biznes online nie tylko dla przedsiębiorczych kobiet".

Jeśli chciałabyś, abym pomogła Tobie przejść drogę tworzenia własnej marki osobistej i biznesu online – zachęcam do kontaktu. Prowadzę zarówno audyty dotychczasowych Twoich działań offline i online, jak również opracowuję strategie i je wdrażam. Wystarczy, że do mnie napiszesz na adres: kontakt@JustynaKopec.pl lub zadzwonisz pod numer tel. 600 986 970.

Zachęcam Ciebie do pobrania bezpłatnego ebooka „7 błędów, które marki popełniają w mediach społecznościowych”. Dostęp do niego uzyskasz wchodząc na stronę https://justynakopec.pl/prezent

5 2 votes
Article Rating
2
0
Chciałabym poznać Twoją perspektywę, proszę skomentuj ten artykułx
()
x