Jak wyceniać usługi online Justyna Kopeć blog artykuł

Jak wyceniać usługi online?

15 września 2020

Stworzenie produktu czy opracowanie usługi i dotarcie z nimi do klientów to nie koniec wyzwań, jakie stoją przed Tobą na początku prowadzenia działalności. Kolejny etap to wycena – często na starcie biznesu (czy nawet na późniejszym etapie, w czasie rozwoju firmy) nie wiesz, jaką cenę podać klientowi, żeby go nie stracić, a jednak zarobić na tym, co oferujesz.

Błędy popełniane w wycenie produktów i usług

Najczęściej blokuje Cię pewnie przekonanie, że jeśli ustalisz zbyt wysoką cenę, to nie będziesz miała klientów – nikt nie kupi Twojego produktu, klienci będą woleli skorzystać z usług konkurencji. Ten argument zbiję od razu – musisz zapamiętać, że na każdą cenę znajdzie się klient! Być może nie będzie to dokładnie ten odbiorca, którego sobie wymarzyłaś – ale w każdym progu cenowym znajdzie się ktoś, kto będzie gotowy zapłacić podaną przez Ciebie stawkę! Innymi słowy – sky is the limit, nie ma takiego progu cenowego, za którym nie będzie klientów.

STOP! Jeśli masz wyzwania z funkcjonowaniem w mediach społecznościowych, nie wiesz jak zwiększyć zasięgi, nie potrafisz stworzyć treści, które angażują odbiorców, skontaktuj się z nami!

Oferta SOCIAL MEDIA SUPPORT została przygotowana specjalnie dla Ciebie.

Drugi czynnik, który ogranicza Cię w procesie wyceny, to niskie poczucie własnej wartości. Rzadziej zdarza się, że nie masz przekonania do produktu, który oferujesz – w końcu pracowałaś nad nim długo i wytrwale – problemem jest to, że nie doceniasz siebie. Polecam Ci stworzenie mapy kompetencji, w której wyróżnisz cztery główne filary: wiedzę, umiejętności, doświadczenie i osobowość. Mapa pozwoli Ci przepracować Twoje mocne strony, uporządkować je i utrwalić. Dzięki temu będziesz mogła świadomie podnieść cenę swoich produktów – klient nie będzie podważał Twoich kompetencji, jeżeli będziesz przekonana do nich i do własnej wartości.

Często pojawiającą się tendencją w wycenie jest również zaniżanie ceny na początku działalności czy przy wprowadzaniu nowego produktu. To błąd! Musisz pamiętać o tym, że z górki jest zawsze łatwiej – z wyższej ceny zawsze możesz zejść, na przykład udzielić rabatu, zrobić promocję, zaoferować pakiet produktów w niższej cenie – klient ucieszy się, że oszczędza i pewnie chętniej skorzysta z oferty. Niskiej ceny początkowej nie podniesiesz jednak równie łatwo – będziesz musiała udowodnić, że w rzeczywistości wraz ze wzrostem ceny rośnie również jakość Twojego produktu czy zwiększa się zakres usługi.

 

Jak zatem wyceniać swoją działalność online?

Polecam, żebyś przy wycenie brała pod uwagę trzy aspekty:

• klienta

Zastanów się, kim jest Twój idealny klient? Czy wiesz, kto kupuje Twoje produkty i jak się z nim komunikujesz? Doprecyzowanie klienta idealnego dla Twojego biznesu wyznaczy Ci ramy, w obrębie których możesz poruszać się z ceną. Jeżeli celujesz w klienta o niezasobnym portfelu, to prawdopodobnie będziesz musiała sprzedawać taniej i w większej ilości, nawet hurtowej. Jeśli natomiast ukierunkujesz się na klienta biznesowego, bogatego, to możesz ustalić wyższą cenę, bo będziesz oferować produkt wysokiej jakości, unikatowy, ekskluzywny – a nie seryjny.

• rynek

Jeśli dopiero zaczynasz swoją działalność, to poświęć czas na zbadanie rynku i poznanie konkurencji. Nie musisz przyglądać się jej cały czas, ale research dotyczący cen będzie przydatny przy wycenie Twojego produktu. To, co oferujesz, prawdopodobnie już powstało – Twój produkt czy usługa będzie tylko (albo aż!) interpretacją, więc warto zorientować się, jak podobną ofertę wyceniają inni. Ustal też, w której grupie przedsiębiorców chcesz się znajdować – tanich, średnich czy drogich; wybór będzie wpływał na to, jak będziesz pracować. Jeżeli zdecydujesz się na umieszczenie firmy w grupie taniej, to pewnie będziesz pracować więcej, żeby się utrzymać, podczas gdy wybierając grupę drogą być może będziesz musiała obronić swój produkt i pozycję na rynku.

• siebie

Ustalając cenę produktu czy usługi nie zapominaj o sobie i swoich kosztach. Nie chodzi tylko o stałe koszty utrzymania firmy, ale również o koszty promocji, reklamy, utrzymania siebie i rodziny, koszty wypoczynku czy edukacji. Nie zapominaj, że firma nie działa w próżni i jest ściśle powiązana z Tobą!

 

____________________________________

Mam nadzieję, że mój przepis na wycenianie działań – który sprawdza się nie tylko online, ale i offline – przyda Ci się przy ustalaniu cen Twoich produktów i usług. Jeżeli chcesz dowiedzieć się więcej o tym, jak określić swojego klienta idealnego, zajrzyj do mojego artykułu „1000 prawdziwych fanów – Twoja droga do sukcesu”.

Jeżeli ten artykuł był dla Ciebie wartościowy, a może masz inną perspektywę dotyczącą wyceny usług online, zostaw swoją opinię w komentarzu. Zainspirujmy się nawzajem.

5 4 votes
Ocena artykułu

O Autorce

Justyna Kopeć

Justyna Kopeć

Konkretnie o marce osobistej

Towarzyszę liderkom w rozwoju marki osobistej i biznesu online. Jestem PR-owcem oraz specjalistką marketingu online. Prowadzę szkolenia, z których dotychczas skorzystało ponad 7000 osób.

Jako przedsiębiorca jestem właścicielką agencji marketingowej Blue Brand. Należę do Polskiego Stowarzyszenia Public Relations oraz Polish Business Club.

Jestem autorką i współautorką 10 książek, z których ostatnia to “Marka osobista i biznes online (nie tylko dla przedsiębiorczych kobiet)”.

Jeśli chciałabyś, abym pomogła Tobie przejść drogę tworzenia własnej marki osobistej i biznesu online – zachęcam do kontaktu. Prowadzę zarówno audyty dotychczasowych Twoich działań offline i online, jak również opracowuję strategie i je wdrażam.

Przejdź na stronę KONSULTACJE i zapisz się na niezobowiązujące 20-minutowe bezpłatne konsultacje ze mną.

Przeczytaj także

10 pomysłów na angażujące wezwania do działania na Instagramie

10 pomysłów na angażujące wezwania do działania na Instagramie

Zaangażowana społeczność jest najważniejszym elementem powodzenia, lub nie, naszego biznesu online. Możesz mieć produkty, usługi, wiedzę i rozwiązania, ale jeśli nie będziesz mieć osób, które od Ciebie kupują, Twoja marka nie będzie przynosiła Ci korzyści finansowych....

Co to jest marka osobista?

Co to jest marka osobista?

W moich mediach społecznościowych, na stronie internetowej, z każdego miejsca wybrzmiewa hasło „marka osobista”. Niektórzy z Was wiedzą o co chodzi, jednak nadal bardzo często od obserwatorów dostaję pytania o to, co to jest marka osobista? Aż sama jestem zaskoczona,...

Jak prowadzić zaangażowaną grupę na Facebooku?

Grupy na Facebooku wyrastają jak grzyby po deszczu – ale to nie znaczy, że należy się do nich zrażać! Mają ogromny potencjał i są świetnym narzędziem do komunikacji, a co ważniejsze – do budowania społeczności. Muszą być jednak dobrze prowadzone. Grupa pozostawiona...

Co to jest strategia i jak ją budować w mediach społecznościowych?

Budowanie strategii działania w mediach społecznościowych dla marki osobistej to temat, z którym każdy z nas wcześniej czy później się zetknie. Zwróć jednak uwagę na jeden aspekt. Próg wejścia w media społecznościowe jest bardzo niski. Wystarczy tylko jedna rzecz,...

Subskrybuj
Powiadom o
2 komentarzy
Najstarszy
Najnowszy Najczęściej głosowano
Informacje zwrotne w treści
Wyświetl wszystkie komentarze

ja jeszcze nie mam swoich produktow, dzięki zatem za ten artykuł, bo jak będe przygotowywać ofertę, to już wiem na co zwrocic uwage

[…] chcesz dowiedzieć się, jak wyceniać swoje produkty i usługi online, zajrzyj do mojego artykułu, natomiast jeżeli chcesz podzielić się innymi pomysłami na uwiarygodnienie swojego biznesu […]