1000 prawdziwych fanów – Twoja droga do sukcesu

25 lutego 2020

Kiedy rozpoczynałam swój biznes, myślałam o tym jaki niesamowity pomysł na niego znaleźć, aby zarazić nim jak najwięcej osób. Wówczas każda rzecz, która przychodziła mi do głowy, była droga w realizacji. A przecież nie miałam wujka w Ameryce, który zostawiłby mi duży spadek. Poza tym strasznie deprymująca była myśl o zdobyciu chociażby pierwszych pięciu klientów, o milionach już nie mówiąc. Zaczęłam zatem działać po swojemu, tworząc swoją niszę.

Całkiem niedawno spotkałam się z teorią, że twórcom (artyści, blogerzy, pisarze, muzycy, podkasterzy…) wystarczy zaledwie 1000 prawdziwych fanów, żeby żyć życiem na ponadprzeciętnym poziomie. Wow! Po prostu odetchnęłam z ulgą i… zaczęłam szukać dalej: na jakiej podstawie jest zbudowana ta teoria, kto ją stworzył, jaki jest jej wpływ na nasze działania. I w tym artykule chcę się z Tobą nią podzielić.

 

Wszystko, czego potrzebujesz, to 1000 prawdziwych fanów…

W 2008 roku założyciel amerykańskiego czasopisma z branży nowych technologii WIRED, Kevin Kelly, napisał esej zatytułowany po prostu „1000 prawdziwych fanów”. Napisał w nim m.in.:

Twórca, taki jak artysta, muzyk, fotograf, rzemieślnik, wykonawca, animator, projektant, filmowiec lub autor – innymi słowy, każdy, kto produkuje dzieła – musi zdobyć tylko 1000 Prawdziwych Fanów, aby zarobić na życie.
Prawdziwy fan definiuje się jako osobę, która kupi wszystko, co stworzysz, wyprodukujesz.
Przebędzie 200 mil, aby zobaczyć, jak śpiewasz. Będzie kupować ponownie wydany zestawy Twoich dzieł. Ma ustawiony alert Google dla twojego imienia. Dodaje zakładki do strony eBay, na której pojawiają się Twoje wydania. Kupuje koszulkę, kubek i kapelusz. Nie może się doczekać, aż wydasz kolejną pracę. Jest prawdziwym fanem.

Odświeżoną wersję tego eseju znajdziesz w książce „Narzędzia tytanów” Tima Ferrissa, którą możesz kupić TUTAJ.

Nie musisz być sławna. Musisz „zmusić” zaledwie 1000 osób do wydania u Ciebie 100 zł rocznie, aby prowadzić życie za całkiem rozsądne pieniądze. 1000 osób wydających 100 zł rocznie, to aż 100.000 złotych Twojego dochodu. I nawet jeśli odejmiesz 23% VATu, to nadal zostanie Ci zdecydowanie więcej niż przeciętnej Kowalskiej.

 

LOVEbrand, czyli marka, którą kochają odbiorcy

Zdobycie 1000 prawdziwych fanów, mimo że ma moc uwalniającą, bo nie jest to liczba przerażająca dla osoby rozpoczynającej budowanie swojej marki osobistej, to jest wymagające. Bo jeśli będziemy kierować się wprost definicją Kevina Kelly’ego, to okaże się, że bardzo mało jest takich osób, które będą kupować wszystko, co stworzysz.

W praktyce znalezienie 1000 osób wystarczająco zaangażowanych, aby Cię wspierać, oznacza dotarcie do znacznie większej liczby odbiorców. Pierwszym krokiem dotarcia do małej grupy odbiorców jest dotarcie do dużej.

Sposobem na to może być budowanie marki, którą pokochają odbiorcy. Musisz być chociaż trochę sławna, aby odnieść sukces. Powinnaś zarzucać szeroko sieć swoich wpływów, aby te 1000 osób mogło się o Tobie dowiedzieć, zaufać Ci i od Ciebie kupić. Pierwiastek LOVE pomoże Ci w tym. Komunikując się z poziomu serca jesteś najbardziej autentyczna i spójna i Twoi odbiorcy to czują.

LOVEbrand kształtuje również Twój styl komunikacji oraz Twoją ofertę. Gdy pozyskujesz swoich fanów, powinnaś stale wzmacniać swój przekaz w obszarach tematycznych, które zdefiniowałaś. Twoją odpowiedzialnością jest dążyć do tego, żeby być rozpoznawana jako ekspert w danym zakresie. A do tego jeszcze powinnaś przyjąć zasadę koncentrowania się na najlepszych, najbardziej lojalnych klientach. Musisz oferować więcej korzyści swoim obecnym klientom i tworzyć z nimi wyjątkową społeczność, taką, która przyciąga innych. Ta zasada może mieć potężny wpływ na Twój biznes.

Jak sprawić, że coraz więcej odbiorców stanie się prawdziwymi fanami?

1. Lejek sprzedażowy

Lejek sprzedażowy jest podstawą Twoich działań w poszukiwaniu 1000 prawdziwych fanów. To zarzucona szeroko sieć, z której wyławiasz osoby potencjalnie zainteresowane Twoją ofertą. Niektórzy z nich skorzystają wyłącznie z Twoich darmowych materiałów i dalej już nie pójdą. I to dobrze – nie będziesz tracić energii na długotrwały proces zmieniania ich w klientów.

Część stwierdzi, że chce od Ciebie więcej i to jest świetna grupa, aby pracować z nimi dalej. To w tej grupie pojawią się osoby, które będą Twoimi prawdziwymi fanami.

2. Twórz więcej produktów, które uzupełniają podstawową ofertę

Jasne jest, że dobrze dla rozwoju biznesu robią produkty z górnego poziomu lejka sprzedażowego, czyli te najbardziej wysokomarżowe. Musisz je mieć, bo będziesz mieć na nich klientów, którzy pozwolą Ci inwestować w rozwój. Jednak nie zaniedbuj produktów i usług, które wspierają Twoją ofertę podstawową. Nawet jeśli będą tańsze, możesz sprzedać je większej ilości osób, na czym również zarobisz. Poza tym jest większa szansa, że jedna osoba kupi kilka Twoich produktów, a nie zatrzyma się na jednym.

U mnie na przykład możesz zakupić 4-tygodniowy program rozwojowy w obszarze sprzedaży online za 4900 zł, ale jednocześnie, jeśli chcesz się nauczyć angażować odbiorców, polecę Ci kurs online „Jak tworzyć treści, które przyciągają odbiorców”.  Bo sprzedaż bez umiejętności angażowania nie istnieje lub jest na bardzo niskim poziomie.

Poniżej przedstawiam Ci również kilka sposobów, dzięki którym możesz stworzyć więcej okazji do kupowania swoim prawdziwym fanom:

  • oferuj produkt uzupełniający: coś co pasuje do głównego produktu, który sprzedajesz,
  • oferuj dodatki do swojego najlepszego produktu: akcesoria i dodatki to naprawdę prosty sposób na dalszą sprzedażowe,
  • dodaj usługę do produktu: kurs online możesz połączyć z konsultacją/mentoringiem,
  • dodaj produkt do usługi: kosmetyczka może sprzedawać maseczki swoim klientkom, dentystka – szczoteczki do zębów.

3. Przygotuj ofertę subskrypcyjną

Pamiętasz czasy prenumerat? One nadal istnieją, chociaż dotyczą głównie czasopism. Subskrypcja to inny rodzaj prenumeraty. Przygotowujesz program, który ma trwać na przykład 6 czy 12 miesięcy. Wyceniasz go całościowo, a następnie dzielisz na miesięczne opłaty abonamentowe.

Dlaczego to jest korzystne? Z kilku względów. Po pierwsze więcej osób jest stać, żeby zapłacić określoną ratę co miesiąc niż całość jednorazowo. Po drugie materiały możesz udostępniać systematycznie, bo jeżeli dasz dostęp do całości od razu, może się okazać, że ucieknie Ci spora liczba osób, które nie będą zainteresowane dalszym subskrybowaniem. Po trzecie zaś może się okazać, że wystarczy Ci około 160 osób, które co miesiąc zapłacą po 100 zł, aby mieć efekt 1000 prawdziwych fanów.

4. Stwórz wyjątkową społeczność

W dzisiejszych czasach coraz bardziej chcemy czuć się częścią czegoś większego i wyjątkowego. Twoim zadaniem jest tworzenie wyjątkowej społeczności Twoich prawdziwych fanów. Takiej, w której dzielą się oni spostrzeżeniami o Twojej ofercie, ale również nawzajem się inspirują, edukują i bawią.

Ta grupa nie jest taka sama jak wszyscy inni. Nie traktuj ich zatem tak samo. Kieruj wyłącznie do tej społeczności oferty specjalne, które pozwolą poczuć się jej wyjątkowo. Ekskluzywne treści nie zawsze muszą być ogromnym przedsięwzięciem. Możesz zaprosić ludzi za kulisy, organizować prywatne spotkania, proponować rabaty tylko dla nich.

5. Walcz o utrzymanie klientów

Zapewne wielokrotnie słyszałaś, że utrzymanie klienta jest o wiele tańsze niż pozyskanie nowego. Dlatego warto zrobić absolutnie wszystko, aby zadowolić obecnych klientów. W tym celu możesz prowadzić różne kampanie lojalnościowe, które Ci w tym pomogą:

  • nagradzaj ludzi, którzy dużo kupują: gdy klient wyda u Ciebie określoną kwotę powinnaś uruchomić automatyzację, dzięki której dostaną wiadomość z ekskluzywnymi ofertami w nagrodę,
  • przypomnij się osobom, które nie kupowały u Ciebie od dłuższego czasu: ponownie powinnaś mieć przygotowaną automatyzację, która aktywuje się, gdy klient nie dokonał zakupu od dłuższego czasu, przypomnij mu się i zaproponuj zakup,
  • sprawdź długość korzystania z Twojego produktu: jeżeli oferujesz produkt zużywalny, możesz przewidzieć, że w określonym czasie Twój klient powinien go zużyć. Wyślij mu przypomnienie o ponownym zakupie.

6. Dbaj o swoją markę osobistą

Jeżeli konkurujesz tylko ceną lub cechami Twojej oferty, to ryzykujesz utratą klientów, gdy pojawi się konkurencja. Jednak konkurencja nie ma kompletnie nic do powiedzenia, gdy stawiasz na swoją markę osobistą.

Nikt przecież nie może skopiować Ciebie, a Twoja autentyczność pomoże Ci przyciągnąć i zatrzymać klientów. Bądź sobą, bądź interesująca, dziel się wartością, dodaj do tego odrobinę humoru, a będą za Tobą podążać tłumy. Już dziś masz znaczenie, masz wpływ, bez względu na to kim jesteś i co robisz.

Klienci kupują od Ciebie ponieważ to co oferujesz jest przydatne i rozwiązuje ich problemy bądź zaspokaja potrzeby. Prawdziwi fani zaś kupują od Ciebie również dlatego, że lubią Ciebie i to wszystko, co za Tobą stoi.

 

_____________________________

Koncepcja 1000 prawdziwych fanów, którą przedstawił Kevin Kelly, jest niezwykle cenna. Pozwala skoncentrować się na tych 20% działaniach i klientach, którzy zapewnią Ci 80% rezultatów. Sprawia, że nie rozpraszasz się i nie poszukujesz wciąż nowych klientów, wydając na to niewspółmiernie dużo pieniędzy.

Pamiętaj, że prawdziwy fan to tak naprawdę Twój ambasador. On uwielbia wszystko, co robisz. Kupuje prawie wszystko, co sprzedajesz. Mówi wszystkim o Tobie – nawet, jeżeli niektóre rzeczy, które robisz, wcale nie są wyjątkowe. On chce się z Tobą kojarzyć, być z Tobą w kontakcie.

Chodzi o to, aby stać się osobą, na którą inni patrzą, czerpią inspirację i zachętę oraz chcą naśladować, podążać lub wspierać. Bądź tą osobą, a Twoi prawdziwi fani pojawią się automatycznie. I są duże szanse, że będzie ich znacznie więcej niż 1000!

5 3 votes
Ocena artykułu

O Autorce

Justyna Kopeć

Justyna Kopeć

Strateżka marki osobistej

Towarzyszę liderkom w rozwoju marki osobistej i biznesu online. Jestem PR-owcem oraz specjalistką marketingu online. Prowadzę szkolenia, z których dotychczas skorzystało ponad 7000 osób.

Jako przedsiębiorczyni jestem właścicielką agencji marketingowej Blue Brand. Należę do Polskiego Stowarzyszenia Public Relations oraz Polish Business Club.

Jestem autorką i współautorką 10 książek, z których ostatnia to “Marka osobista i biznes online (nie tylko dla przedsiębiorczych kobiet)”.

Jeśli chciałabyś, abym pomogła Tobie przejść drogę tworzenia własnej marki osobistej i biznesu online – zachęcam do kontaktu. Prowadzę zarówno audyty dotychczasowych Twoich działań offline i online, jak również opracowuję strategie i je wdrażam.

Przejdź na stronę KONSULTACJE i zapisz się na niezobowiązujące 20-minutowe bezpłatne konsultacje ze mną.

jak założyć swój sklep online

Przeczytaj także

Transformacja marki: Jak zmienić swój archetyp marki?

Marka osobista, podobnie jak każda marka, może ewoluować i zmieniać się z biegiem czasu. Czasami zmiana jest konieczna, aby lepiej odzwierciedlić nowe wartości, misje lub zmiany w otoczeniu rynkowym. Jednym ze skutecznych sposobów na przeprowadzenie transformacji...

Zrozumienie 12 archetypów marki: Kompletny przewodnik

Budowanie marki osobistej to coś więcej niż tylko logo i kolorystyka. To także sposób, w jaki komunikujesz swoje wartości i osobowość. Jednym z najskuteczniejszych narzędzi w budowaniu marki jest zrozumienie archetypów marki. Archetypy pomagają stworzyć głębokie,...

Subskrybuj
Powiadom o

2 komentarzy
Najstarszy
Najnowszy Najczęściej głosowano
Informacje zwrotne w treści
Wyświetl wszystkie komentarze

Justyno, dziękuję za kolejną ważną dla mnie dawkę wiedzy na temat tworzenia marki osobistej, na temat LOVEbrand
W którym miejscu ja jestem?
Myślę, że …. na samym początku Twojego wpisu.
Nad czym pracuję?
Przede wszystkim podejmuje działania, aby być rozpoznawaną jako ekspert w danym zakresie (co traktuję, tak jak napisałaś w kategoriach odpowiedzialności).
Wiem, że muszę wzmacniać swój przekaz w obszarach tematycznych, które zdefiniowałam.

Jednym słowem tworzenie marki osobistej to bieg długodystansowy, który wymaga m.in. uważności
pozdrawiam i dziękuję
Kasia

[…] Seth przywołuje tez kilka przykładów, które pokazują moc skierowania się do najmniejszego opłacalnego rynku. Wśród nich jest zasada 1000 prawdziwych fanów opracowana przez Kevina Kelly’ego. Więcej o niej przeczytasz w moim artykule blogowym „1000 prawdziwych fanów – Twoja droga do sukcesu”. […]

[…] chcesz wiedzieć więcej o kliencie idealnym, zajrzyj proszę do artykułu „1000 prawdziwych fanów, czyli Twoja droga do sukcesu”, w którym opisałam dlaczego mniej znaczy […]

[…] Mam nadzieję, że mój przepis na wycenianie działań – który sprawdza się nie tylko online, ale i offline – przyda Ci się przy ustalaniu cen Twoich produktów i usług. Jeżeli chcesz dowiedzieć się więcej o tym, jak określić swojego klienta idealnego, zajrzyj do mojego artykułu „1000 prawdziwych fanów – Twoja droga do sukcesu”. […]

[…] okazji zachęcam Ciebie do przeczytania mojego artykułu „1000 prawdziwych fanów, czyli Twoja droga do sukcesu”, w którym opisuję zasadę stworzoną przez Kevina Kellego. Dzięki niej zrozumiesz […]

[instagram-feed]